Scania och Sennder i nytt el-samarbete

Scania krokar arm med digitala speditören Sennder för att sänka tröskeln för åkerier att köra ellastbil. Det handlar om Scanias “premiumutbud av elektriska lastbilar”, som nu kommer kunna användas av transportföretagen enligt devisen “pay-per-use”. Därigenom närmar sig de gamla fordonstillverkarna och elfraktsuppstickare som Einride varandra.

Ett företag som testat sig fram vad gäller eldrivet levererad frakt är Einride, som landat i en modell där man erbjuder eldriven transport som tjänst till företag: genom att elektrifiera en viss rutt, med fordon man köper in och egen mjukvara.

David Nothacker. Foto Sennder.

Scania har släppt ett antal eldrivna tunga fordon. Idag är dock kostnaden för en helelektriskt tung lastbil svår för många att ta. Nu startar bolaget dock, tillsammans med Sennder – en av de digitala speditören – ett joint venture vid namn Juna, som ska sätta fart på ellastbilarna. Genom Sennders plattform ska transportföretag ges tillgång till ellastbilslösningar, men betala per gång. Det handlar om att Scania och Sennder minskar risken för det många gånger små åkerierna som slipper att investera i en 2–3 gånger dyrare elektrisk lastbil, men ändå få ut elfordonen på vägarna.

 – Detta är en vändpunkt för vår bransch. Vi är glada över att samarbeta med Scania i att skapa ett joint venture-bolag som kommer att driva på användningen av eldrivna lastbilar. Med tanke på att dessa kostar två till tre gånger mer än diesellastbilar och att 70 procent av alla lastbilar i Europa ägs av små transportörer med färre än tio lastbilar, kommer Junas “pay-per-use”-modell och Sennders kapacitetsutnyttjande att effektivt undanröja hindren för övergången till elektriska lastbilar, kommenterar David Nothacker, vd för Sennder.

Garanteras uppdrag

Genom att erbjuda transportföretagen tillgång till garanterade uppdrag på Sennders digitala plattform minskar Juna hindren att använda elektriska lastbilar, inklusive de ekonomiska utmaningar som är förknippade med höga initiala kostnader, restvärde och teknikrisk. Det nystartade företaget ger transportföretag möjlighet till förutsägbarhet genom garanterade inkomster. Einride har arbetat på liknande sätt, när man elektrifierat vissa rutter åt företag.

– Juna är resultatet av ett samarbete mellan två företag med kompletterande expertis inom elfordon och digital logistik, vilket kommer att påskynda övergången till elektrifierade tunga transporter. Scania undersöker nya lösningar för att hitta sätt att skapa värde för våra kunder nu och i framtiden och vi är stolta över att detta projekt med sennder blir verklighet. Vi tror att det kommer att spela en viktig roll för att driva övergången till ett hållbart transportsystem, kommenterar Gustaf Sundell, SVP och Head of Ventures and New Business på Scania.

Den innovativa modellen är ett helhetserbjudande som inkluderar elfordon, reparation, underhåll, försäkring, digitala tjänster och analystjänster. Förutom användningsbaserade avgifter och garanterat nyttjande optimerar Juna sina kunders elektrifieringsstrategier genom dataanalys och simulerar lämpliga rutter för elektriska lastbilar.

Företaget lanserades nyligen i Tyskland med ett framgångsrikt pilotprojekt.

De två parterna undertecknade ett joint venture-avtal i maj i år och har erhållit nödvändiga godkännanden från berörda konkurrensmyndigheter.