De kinesiska e-handelsplattformarna Shein och Temu växer fort i väst och skickar dagligen 9 000 ton gods med flyg för att snabbt få sina produkter till kunderna. Men flygplanen går tomma österut. Detta har bl a lett till att priserna för flygfrakt från Kina har mer än fördubblats sedan 2019. Samtidigt har det stor påverkan på miljön, enligt Forbes.
Enligt tidningen Forbes ökar båda de kinesiska e-handelsplattformarna kraftigt sin försäljning just nu. Pinduoduo, som äger Temu som säljer fast fashion och hushållsvaror, har ökat försäljningen med hela 241 procent under 2023 medan fast fashion-aktören Shein tredubblade sin vinst. Båda beräknas passera 90 miljarder dollar i omsättning 2024. En följd av detta är att efterfrågan på flygfrakt ökar när aktörerna vill få ut produkterna till sina kunder så fort som möjligt.
Forbes beskriver att just det börjat leda till kapacitetsproblem i flygfrakten, då företagen tillsammans skickar runt 9 000 ton gods om dagen via flyg, motsvarande 88 fullastade godsplan av modell Boeing 777. Tidningen jämför detta med Amazon Primes luftflotta som består av 86 flygplan. Resultatet av att de kinesiska plattformarna äter upp kapaciteten är att de genomsnittliga spot-priserna för flygfrakt från södra Kina till USA i maj ligger på runt 50 kronor per kg, vilket är mer än dubbelt så mycket som motsvarande period under 2019. Priserna var dock betydligt högre under pandemins prisrusning.
Prisökningen beror delvis på att när flygplanen har släppt av alla varor i väst så flyger de mer eller mindre tomma tillbaka till Kina. Men hittills täcker e-handelsplattformarna kostnaden genom att erbjuda gratis flygfrakt över en viss ordersumma, allt för att fortsätta sin tillväxt i väst.
Flera flygbolag har börjat lägga till nya flygrutter för att ta vara på den kraftiga efterfrågan av flygfrakt från Kina. Men tidningen lyfter fram att utöver prisökningarna så har detta också en stor påverkan på miljö, då flygfrakt släpper ut mer än 10 gånger så mycket koldioxid per rest tonkilometer.