KRÖNIKA Att framgångsrikt navigera i framtidens AI-lösningar inom logistiken kommer inte bara kräva att vi omfamnar innovation, utan också tar ansvar för att mildra dess potentiella nackdelar, skriver Tobias Jonasson i en krönika i Dagens Logistik nr 4 2023.
När man var liten tyckte alla vuxna att tiden gick så fort. Ständigt förundrade över vart tiden tagit vägen. Svårt att ta in för den som upplevde sommarlovet som en oändlighet och dagarna före julafton som en evighet. Förklaringen ska visst ha att göra med skillnaden i hur barn och vuxna bearbetar sina intryck. Vuxna som redan har upplevt mycket bearbetar intryck snabbt och upplever därför också att tiden går fortare. Barnets hjärna däremot behöver bearbeta helt nya intryck så gott som dagligen vilket tar längre tid och gör att tiden upplevs långsammare. Så när min vuxenhjärna ska försöka minnas tillbaka på året som gått slås jag först och främst över hur snabbt det gått. Vart tog det vägen? Det snabba händelseförloppet till trots och trots att 2023 nog inte kommer att tillägnas ett eget kapitel i logistikens historieböcker finns det ändå ett par händelser och omständigheter under året som kan komma spela roll för framtidens logistik.
Om inte ett eget kapitel så i alla fall ett särskilt omnämnande i avsnittet om efterspelet på Corona-pandemin. Pandemin som fick produktionsenheter och containerhamnar att stänga ned. Konsekvenserna blev förseningar, komponentbrist och kraftiga prisökningar för att ta hem varor. Under året har nya strategier och lösningar tvingats fram för att öka resistensen och redundansen i försörjningskedjorna. Parallellt slets det med att hyvla ner överlager som byggts upp för att kompensera för störningarna och som sedan blivit liggande när efterfrågan vek. 2023 kom att vara en slags konvalescens för att läka och öka motståndskraften för framtida störningar. Tyvärr fanns det också de verksamheter och lösningar som inte klarade ut situationen. Verksamheter som drabbades av ekonomiska svårigheter eller till och med konkurs.
AI självt sammanfattar sin framtida roll inom logistiken som en ”dubbeltydig kraft”.
2023 var också året då AI-tekniken på riktigt fick strålkastarljuset på sig. Efter att Open AI släppte Chat GPT för drygt ett år sedan har en flodvåg av nya företag och tjänster inom området uppkommit. En del påstår att AI kommer att vara den viktigaste och mest nyttogivande tekniken som mänskligheten hittills har uppfunnit – logistiken ej undantagen. Samtidigt som möjligheterna är stor stora behöver även baksidorna beaktas. AI självt sammanfattar sin framtida roll inom logistiken som en ”dubbeltydig kraft”. Den menar också ”att dess möjligheter att optimera och förbättra processer är omvälvande, men att påverkan på arbetsmarknaden och säkerheten är ett orosmoment.” Att framgångsrikt navigera i framtidens AI-lösningar inom logistiken kommer med andra ord inte bara kräva att vi omfamnar innovation, utan också tar ansvar för att mildra dess potentiella nackdelar.
Mer härdade försörjningskedjor och nya perspektiv på AI-teknikens möjligheter att optimera och förbättra processer är alltså de två saker jag tror 2023 kommer att lämna till eftervärlden. Saker som gör framtidens logistik lite bättre. Huruvida 2024 kommer ta större plats i historieböckerna återstår att se: Det enda jag med säkerhet vet är att jag om ett år från nu kommer vara förundrad över vart året tog vägen.
Tobias Jonasson
Tobias Jonasson är logistikkrönikör samt vd och koncernchef på Insitepart