Stockfiller lanserar ny logistiktjänst med Frigoscandia

Stockfiller är en digital marknadsplats som hanterar det flöde som Sveriges drygt 3000 livsmedelsbutiker själva köper in: 20–30 procent av det totala sortimentet. Nu satsar man på ett förbättrat logistikerbjudande, genom ett nytt samarbete med Frigoscandia.

Stockfiller grundades 2016 av Jesper Jannesson och Christopher Jonsson, i syfte att digitalisera de inköp som butiker, hotell och restauranger inte gör centralt.

– Vi upptäckte det som kallades externt sortiment, som står för 20–30 procent av butikernas sortiment, och förstod att det skulle göra en oerhörd skillnad om det här inte behövde skötas manuellt, berättar Jesper Jannesson.

Idag har man nästan alla Sveriges dagligvarubutiker som användare och hundratals leverantörer över hela Sverige. När bolaget startades beställde alla dessa butiker genom olika manuella förfaranden: mejl, telefonsamtal eller till och med fax från en rad leverantörer av olika storlekar. 

– Genom vår plattform löser vi problem både för butikerna, som har 300 leverantörer som ringer, mejlar och faxar, och för leverantörerna som tvingas ligga på och sedan får en beställning kanske per mejl, som sedan måste överföras till deras affärssystem. Att vårt system har löst problem är uppenbart eftersom vi nu har i stort sett alla dagligvarubutiker som användare.

Förmedlar lokalproducerat och “olistat”

Bulken av de varor som man hittar i alla matbutiker, förmedlas via kedjornas egna logistikkedjor och är listade i beställningssortimentet. Det “externa sortiment” som Stockfiller jobbar med består i allt från lokalproducerade varor till nya eller smalare produkter från stora leverantörer, och målgruppsanpassas beroende på butikens storlek, placering och kundgrupp. Många tänker inte på att butikernas sortiment skiljer sig åt så mycket som det gör, menar Jesper Jannesson.

– Man tänker att det kanske mest är den lokalt odlade sparrisen som köps in vid sidan av, men stora leverantörer som Orkla eller Coca-Cola har produkter, t ex nya innovationer eller speciella smaker som inte blivit “listade” av Ica eller någon av de andra kedjorna som de vill nå ut med. Och då går de genom oss.

Christopher Jonsson och Jesper Jannesson. Foto Stockfiller.

För leverantörerna är de externa inköpen ett sätt att nå ut och runt de stora kedjornas “listning” – det sortiment de erbjuder butikerna nationellt – och att ex. få varorna listade.

– Listningen är en jättemaktfaktor för dagligvarukedjorna, och inga leverantörer vill bråka med dem. Men får man ingen listning på en nya produkt kan man ju heller inte testa den på konsumenten. Att då gå externt blir ett sätt att se om man är rätt ute.

Växande segment

Om man tänker sortimentet i butiken som en pyramid, från bulkvaror till mer exklusiva produkter, är det mer av ett timglas idag menar han, där mittensegmentet minskat och toppen av mer exklusiva, speciella varor t ex närproducerade, ökat. Och det externa segmentet ökar, i takt med att e-handeln med livsmedel växer, menar Jesper Jannesson

– Min bild är att den växande e-handeln tvingar butikerna att bli spetsigare. Folk köper bulk på nätet och går i butiken för att kompletteringshandla – de fyller olika behov.

Strategiskt samarbete med Frigoscandia

Logistiskt har leverantörerna hittills själva sett till att butiker, restauranger och hotell får de varor de beställt. Men från och med nu kommer leverantörerna kunna välja att leverera ut varorna som beställt via Stockfiller genom Frigoscandia – som redan har stora flöden till Sveriges butiker. Den nya leveranstjänsten, som fått namnet Leap Delivery, lanserades i september.

Peter Haveneth. Foto Frigoscandia.

– Via Leap Delivery öppnas marknaden upp även för mindre volymer att nå butiksledet utan att logistikkostnaden blir avgörande. Genom koordinerade samleveranser minskar antalet mottag för butikerna samtidigt som det blir färre antal kilometer på vägarna, vilket gynnar miljön. Viktiga parametrar att väga in, kommenterar Peter Haveneth, vd för Frigoscandia.

– Vi valde Frigoscandia för att de har det absolut största nätverket och alla kylslag: kyl, fryst och torrt och kan erbjuda en flexibilitet, säger Jesper Jannesson.

Ger ökad konsumentmakt

Varorna från leverantörer som väljer att använda Leap Delivery kommer mellanlagras hos Frigoscandia i Göteborg och levereras ut tillsammans med deras befintliga flöden. Det gör att butikerna kan beställa mindre volymer.

– Tidigare har de kanske varit tvungna att beställa en halvpall, nu kan Frigoscandia plocka ihop en butiks beställning på sitt lager och även hantera beställningar från enskilda kunder som vill ha en viss vara. Det här är kärnan: Tidigare har konsumenten hamnat i kläm, men nu kommer kunden kunna stå ännu mer i fokus för butikerna.

En av leverantörerna som testar den nya tjänsten är Orkla, som ser ett ökat behov av att kunna erbjuda olika sortiment på olika butiker.

– Målgrupperna ser olika ut och därmed butikernas önskemål. Leap Delivery är ett komplement till traditionella kanaler som ger våra kunder möjlighet att bredda och testa nya produkter och ge konsumenterna möjligheten till ett bredare utbud och fler valmöjligheter, något som tidigare inte varit möjligt, kommenterar Henrik Eriksson, försäljningsdirektör på Orkla Foods Sverige.

Stockfiller har likt den övriga dagligvaruhandeln tagit ett utvecklingsskutt under pandemin.

– Det var då som de butiker som ännu inte anslutit sig gjorde det. Samtidigt ramlade många restaurangkunder bort, men de kommer förhoppningsvis tillbaka nu.

Av Klara Eriksson

Fakta: Stockfiller

Stockfiller är en digital plattform där butiker och restauranger kan beställa varor från sina leverantörer. Leverantörerna kan anpassa sortiment och prissättning beroende på inköpare. Stockfiller utsågs till “Årets Uppstickare” på tidningen Affärsvärldens Business Model Awards 2021.