Paketboxar växer som leveransalternativ, men på vissa platser är det svårt: som i Stockholms innerstad. Sedan 1,5 år tillbaka har Postnord och Iboxen i ett pilotprojekt fått ställa ut boxar centralt i Stockholms innerstad, men nu har dessa plockats bort, efter ett beslut av Trafikkontoret. ”Det verkar framförallt vara Skönhetsrådet som ligger bakom”, säger Markus Trautmann på Iboxen.
Det är många som vill nyttja den offentliga marken till olika ändamål, och därför hade Stockholm stad som krav att minst fyra transportbolag skulle kunna nyttja de paketskåp som ställdes ut – krav som Iboxen kunnat uppfylla. Postnord levererar endast sina egna paket till sina boxar, men de fick tillstånd att vara med i piloten ändå. Sedan 1,5 år har de haft paketskåp utställda i Stockholms innerstad, i Gamla stan, Södermalm, Vasastan Östermalm på en 60-70 platser.
– Det här är områden som t ex Gamla Stan där staden äger nästan all mark, så för boxar utomhus finns det inga andra alternativ. Som jag förstått det är det Skönhetsrådet som framförallt motsatt sig våra boxar, och det känns ju konstigt eftersom vi haft en dialog – vi har t ex valt färg och platser i samråd med Stockholms stad, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på Iboxen.
– De hade fått 31 klagomål på paketboxar under dessa 1,5 åren, om man jämför fick staden drygt 1000 klagomål på elsparkscyklar under bara två månader, säger han.
Stockholm stad menar att det finns många andra alternativ för att ta emot sitt paket, och i en intervju med P4 Radio Stockholm kommenterar Trafikkontorets pressansvariga Malinda Flodman beslutet så här:
– Det är ont om plats på gator och torg så vi ska bara ha sådana grejer som vi behöver ha plats med, och som bidrar till att staden känns tillgänglig och trygg och välkomnande och framkomlig.
På tvärs med klimatmål
Men Markus Trautmann tycker inte att beslutet att avsluta piloten alls rimmar med stadens klimatmål.
– Stockholms Stad ska vara helt klimatpositiv 2030, minska biltrafiken med 30 procent och ha en utsläppsfri innerstad och minskade utsläpp från transportsektorn med 80 procent till dess, hur ska man uppnå det? Paketboxar ger mindre trafikbelastning än hemleveranser, så jag förstår inte hur de resonerar, jag saknar en utvärdering av hur boxarna fungerat och vad de haft för effekter, säger han.
– Många andra städer i Norden, tex Uppsala, Oslo och Åbo ser en stor fördel med ett öppet nätverk med boxar, som alla transportbolag kan leverera till.
Även Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, har reagerat på beslutet. På Linkedin skriver han
”Våra paketboxar i Stockholms innerstad var ett viktigt steg i utvecklingen av 15-minutersstaden, med syfte att gynna invånarna och miljön. Men från sista maj försvinner tyvärr alla paketboxar som står utomhus i city på kommunal mark. Det är nya riktlinjer från staden som gör att inga paketboxar får finnas inom 300 meters radie från ett postombud. Det gäller alltså inte enbart PostNords paketboxar utan även andra aktörers boxar. Trist tycker vi, eftersom våra paketboxar snabbt blivit mycket omtyckta av våra användare. Vi hoppas kunna hitta en alternativ lösning till centrala paketboxar utomhus tillsammans med Stockholms stad. Till dess kan stockholmarna hämta sina paket hos våra ombud, eller välja hemleverans.”
Oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) kritiserar även han den sittande majoriteten för beslutet:
”Att förbjuda paketboxar är stendumt! Färre utlämningsställen för paket och att vara hänvisad till paketombud och deras öppettider försvårar livspusslet för stockholmarna. Vi behöver fler, inte förre paketboxar.” skriver han i en tweet.
Av Klara Eriksson