Självkörande färja invigd i Stockholm

I början av sommaren lanserades en ny självkörande färja i Stockholm, MF Estelle, som styrs med hjälp av 5G-teknik, sensorer och positionering via GPS, kameror och sensorer. Nu transporterar den passagerare över Riddarfjärden.

I början av sommaren invigdes rederiet Torghattens självkörande elfärja, som nu trafikerar Riddarfjärden i Stockholm. Färjan kan transportera upp till 24 passagerare mellan Södermalm och Kungsholmen i upp till 7,5 knop. Planen är att färjan ska avgå en gång i kvarten under rusningstid.

Tack vare avancerad teknik som 5G, GPS, sensorer och kameror kan färjan navigera vattnen i Stockholm helt på egen hand, men än så länge åker en kapten med för att se till att allt går bra. Den navigerar genom att skanna sin omgivning, fatta intelligenta beslut och säkerställa säker färd och angöring.

Idag används AI för kameradetektering och klassificering av objekt i området runt båten. Men systemet kommer bli bättre med tiden när det lär sig rörelsemönstret hos andra båtar. Navigations- och kontrollsystemet bygger på teknik från norska Zeabuz.

– Systemet kan med hjälp av lidar, kamera och radar upptäcka föremål i vattnet. Vi kommer också att kunna upptäcka simmande personer. Faktum är att vi har haft lite problem med att vårt system ser för mycket, så under testkörningar har vi stannat för löv och blad i vattnet, kommenterar Eivind Løvoll, Autonomy Engineer vid Zeabuz.

Färjan lägger till och lägger ut från kaj helt automatiskt vilket är en utmaning då GPS-signalen inte visar exakt rätt position. Till sin hjälp har färjan därför olika typer av stödsystem som med hjälp av sensorer simulerar hur en människa lägger till vid kaj. Systemen tar hänsyn till vindriktning och styrka för att göra en mjuk tilläggning utan “kajstudsar”.

Färjan utgör början på Torghattens nya mobilitetstjänst, Zeam (Zero Emission Autonomous Mobility).

Projektet med MF Estelle har delfinansierats med medel ur Trafikverkets forsknings- och innovationsportfölj inom sjöfart. Målsättningen är att förbättra miljöpåverkan längs Stockholms vatten och möjliggöra effektiva sjötransporter. Färjan är utrustad med solpaneler på taket som laddar batteribanken.