Genom smarta portar, automation och digitalisering kan man effektivisera produktionen och minska energiförbrukningen rejält i logistikfastigheter. Men förvånansvärt få nya lager som byggs har tekniken installerad idag. “Det finns en enorm förbättringspotential” säger Bobo Ekelundh, medgrundare av SI, vars logistikplattform fått en rejäl skjuts av energikrisen.
SI utvecklar mjukvara och lösningar för energieffektivisering och automation i fastigheter. Det senaste årets stigande energipriser har gjort att intresset fått en rejäl skjuts, inte minst inom logistikbranschen.
– Det är helt galet, jag har blivit helt nerringd under hösten och vintern. Det kan vara folk jag träffat för flera år sedan som nu hör av sig och vill ha hjälp med att spara energi i sina logistikfastigheter, berättar Bobo Ekelundh.
SI grundades under namnet Systeminstallation 1998 i Varberg och har idag 220 anställda och 14 kontor i Sverige – det senaste öppnade i Luleå i december. Bolaget började sin verksamhet inom fastighetsautomation och en av bolagets första kunder var dåvarande Bilspedition, idag DB Schenker. SI har sedan dess haft en stark tillväxt och har idag ett 30-tal logistikkunder som DB Schenker, DHL, DFDS, DSV, Logicenters, Catena och CH Square. Bolagets plattform och cloudlösning för logistikfastigheter – SI Logiware – omsätter idag omkring 25-30 miljoner.
– Vi växer snabbt, inom logistiksegmentet har vi fördubblat omsättningen under 2022, mot 2021, berättar Bobo Ekelundh.
Populärt att spara el
Att installera smarta portar som stängs automatiskt när de inte används, temperaturreglering eller smart belysning kan spara en hel del el, något som blivit betydligt mer aktuellt under det senaste året. En av bolagets största logistikkunder, DB Schenker, har sparat 180 miljoner kronor genom energioptimering och utveckling av sina fastigheter.
– Vi har SIs lösningar i ett 20-tal av de terminaler och lager som vi äger själva, och i flera av de fastigheter som vi hyr. Att styra temperaturen och installera automatiska portar som stängs när de inte används syns direkt på energiförbrukningen i fastigheten, berättar DB Schenkers fastighetschef Tomas Eriksson.
Stor förbättringspotential
Men andra smarta system, som styrsystem och infrastruktur för laddning, är också avgörande för omställningen mot digitaliserade och elektrifierade transporter, menar Bobo Ekelundh.
– Förvånansvärt få nya lager som byggs idag förbereds med den här tekniken, för att kunna styra till exempel energiförbrukning, laddning eller portstyrning. Det finns en enorm förbättringspotential. Det är också billigare och enklare att förbereda för smarta installationer när man bygger nytt, än att vänta och göra installationerna i efterhand.
Smarta fastighetssystem kan användas för att optimera både transportflöden, laddning och energianvändning, exempelvis för att dirigera elfordon till portar med laddmöjligheter, och styra hur det ska laddas, utifrån exempelvis elkostnad och planerad rutt.
– Ett lager kan till exempel erbjuda en transportör att ladda upp fordonet till 50 procent, eftersom det räcker för att komma tillbaka till transportörens egen depå, och sedan ladda fullt över natten när elen är som billigast. Eller så kan temperaturen sänkas eller laddningen stängas av tillfälligt för att kapa toppar och få lägre energikostnad. Allt det här är möjligt att göra idag, om man har system som stödjer det i lagret, säger Bobo Ekelundh.
Portarna viktig datakälla
Mycket fokus ligger idag på energieffektivisering, men enligt Bobo Ekelundh tampas många lager- och terminalverksamheter med andra problem som också går att lösa med smart teknik.
– Portarna är en stor energibov när de står öppna, så att stänga dem automatiskt sparar mycket energi. Men tekniken kan användas till mycket mer: vanliga utmaningar är att man inte vet vilken port de ankommande lastbilarna ska åka till, att åkerierna inte håller slottider och att det kan bli köer i in- och utlastning. Många av dessa processer hanteras manuellt idag.
Smarta portar genererar data kring vad som händer vid porten; vilket fordon som anslutit, när en lastbil har kommit och åkt, och hur porten använts och hur många lastningar som skett genom den.
Datan kan användas för att styra flödena bättre
– Datan kan användas för att styra flödena bättre, men också till att förutse när en port behöver servas. Man kan också låsa portar som inte ska användas eller bara öppnas för ett visst fordon.
En nyhet i SI Logiware är funktionalitet för ankomstdirigering: Under 2022 har plattformen körts med full funktionalitet för ankomstdirigering och säkerhet i ett projekt tillsammans med DB Schenker vid bolagets terminal i Lunda, ett projekt som nu ska rullas ut storskaligt.
– Vi har installerat kameror och sensorer som läser av regnummer och installerat SI Logiware-appen för porttilldelning på prov hos fem chaufförer. Nu är tanken att vi ska rulla ut projektet brett i Lunda, berättar Magnus Wik, processpecialist inom terminaldrift på DB Schenker.
Av Hilda Hultén