Paketmarknaden i Sverige 2022 växte med blygsamma 3 procent enligt PTS rapport ”Den svenska paketmarknaden 2022” och de internationella volymerna backade med 8 procent. PTS ser samtidigt en konsolidering av marknaden. Den svaga utvecklingen förklaras med det rådande omvärldsläget.

I slutet av september kom Post- och telestyrelsen ut med rapporten ”Den svenska paketmarknaden 2022”, som i år bygger på ny data. Tidigare har statistik samlats in över tjänstesegment (B2B, B2C och C2X) samt volymer per postnummer via en separat datainsamling i januari, vilken omfattade paket upp till 20 kg. Från och med i år samlas statistiken in i juni och omfattar paket upp till 31,5 kg. Därför går det inte att jämföra data per tjänstesegment med tidigare år i årets rapport.
Med det sagt såg den totala svenska paketmarknaden under 2022 en måttlig ökning på 3 procent jämfört med 2021. Totalt distribuerades ca 285 miljoner paket. Den största aktören i Sverige är liksom tidigare Postnord med 45–50 procent av omsättningen. Därefter kommer DHL med 10–15 procent.

Den gränsöverskridande paketmarknaden backade under året. 105 miljoner paket skickades till eller från Sverige, vilket är en total minskning med 8 procent.
I rapporten skriver PTS att den svaga utvecklingen av paketmarknaden påverkas av flera faktorer, exempelvis den svagare ekonomiska utvecklingen och kriget i Ukraina. De hänvisar också till att 2022 var det första året efter coronapandemin, då paketmarknaden såg en kraftig utveckling.
PTS konstaterar också att marknaden under 2022 gick in i en mer mogen fas med högre grad av konsolidering av redan etablerade företag på marknaden.
