KRÖNIKA I februari publicerade Business Sweden, Vinnova med flera en rapport om svenska startups. Investeringarna 2023 landade på 4,7 miljarder euro, 15 procent lägre än 2022, 45 procent lägre än toppåret 2021. Sverige ligger ändå fortsatt på en 4:e plats i Europa. Närmare 75 procent av riskkapitalet går till så kallade impact-bolag, dvs. startups med fokus på teknik som tjänar hållbar utveckling.
Rapporten lyfter fram många fina positiva siffror som visar på en styrkeposition för Sverige, till exempel 41 svenska enhörningar, dvs. startups som värderas till minst 1 miljard dollar, däribland Spotify, Klarna och Northvolt. Svagheter, hot och risker lyser däremot med sin frånvaro i rapporten. Inte heller rymmer den någon närings- och branschanalys, trots att marknadsutvecklingen är allt annat än entydig.
Rapporten bygger på uppgifter i databasen Sweden Tech Ecosystem, en svensk version av den globala plattformen Dealroom. Jag använde själv plattformen som underlag till en nyårskrönika i Dagens Logistik i slutet av 2022 . Då noterade jag att svenska startups utmärkte sig inom energi. Idag konstaterar jag att profilen är starkare än någonsin. Mina observationer och reflektioner bygger även denna gång på sökningar på Dealroom, samt geografiska och tematiska rapporter som finns att tillgå på plattformen.
Det globala riskkapitalet sjönk 2023 till det lägsta på fem år, 318 miljarder dollar 2023, –56 procent från toppåret 2021. Drygt 19 procent av kapitalet 2023 gick till europeiska startups, 6,4 procent till brittiska startups. Nedgången från 2021 var något mildare i Europa, –47 procent. Sveriges andel av riskkapitalet i EU (drygt 34 miljarder dollar) nådde en toppnotering, 15 procent, att jämföras med Sveriges andel av EU:s BNP, 3,5 procent. Fallet från 2021 var också något mindre brant, –42 procent.
I jämförelse med toppåret 2021 föll kapitalet i segmentet med cirka 80 procent globalt sett, närmare 40 procent i Sverige.
I nyårskrönikan 2022 noterade jag att Sverige utmärkte sig genom fortsatta starka investeringar i techbolag med fokus på e-handelslösningar och logistik. Under 2023 vände vindarna. I jämförelse med toppåret 2021 föll kapitalet i segmentet med cirka 80 procent globalt sett, närmare 40 procent i Sverige. Tappet i Sveriges fall handlar främst om mindre kapital till tillväxtföretagen Einride och Instabee. Av cirka 2,6 miljarder SEK 2023 gick drygt hälften till Mathem, 1,35 miljarder SEK. Ytterligare cirka 400 miljoner SEK gick till Matsmart. I övrigt präglades segmentet av mindre investeringar, exempelvis Ingrid, Reclaimit och Picsmart.
Det bör påpekas att det saknas helhetstänk kring logistik i databaser. Startups delas in i ett antal branscher och delbranscher. På Dealroom är e-handelslösningar och logistik delbranscher till marknadsföring, transporter och livsmedel. Det täcker inte in allt som vi kan lägga i ”logtech”, hård- och mjukvara till stöd för varuförsörjning och distribution. Automatisering och AI för logistikändamål utvecklas i många branscher, men låter sig inte studeras på något enkelt sätt i företagsdatabaser.
I Sveriges fall är det två saker som sticker ut. Dels stora riskkapitalströmmar till ett fåtal startups. Dels en tyngdpunkt på elektrifiering och alternativa energikällor. Andel kapital till energi som marknadssegment har växt globalt sett, särskilt i EU, i synnerhet i Sverige.
Trots begränsningar går det att urskilja tankeväckande mönster och trender på Dealroom. I Sveriges fall är det två saker som sticker ut. Dels stora riskkapitalströmmar till ett fåtal startups. Dels en tyngdpunkt på elektrifiering och alternativa energikällor. Andel kapital till energi som marknadssegment har växt globalt sett, särskilt i EU, i synnerhet i Sverige. Cirka 6,5 procent av det globala kapitalet 2021 relaterade till energisegmentet, drygt 37 procent i Sverige. Motsvarande andelar 2023 var drygt 12 respektive 74 procent.
H2 Green Steel (grönt stål) och Northvolt (bilbatterier) tog in 1,5 respektive närmare 1,3 miljarder euro i riskkapital. Tillsammans representerar det 60 procent av de samlade investeringarna i startups 2023, drygt 80 procent i energisegmentet.
Alternativa energikällor är en röd tråd i segmentet. Energilagring och batterier är ett viktigt delsegment där Ingrid Capacity och Polarium drog in ett par miljarder SEK i investeringar. Segmentet omfattar annars allt från värmepumpar (Aira och Qvantum) och solceller (Exeger och Sunroof) till elektrifiering (X Shore och Volta Trucks), samt system och mjukvara för energibesparingar och klimatövervakning (Eliq och ClimateView), även hållbara logistiklösningar (Matsmart).
Det finns helt klart en stor mängd och mångfald på svenska startups, men det är också viktigt att notera att investeringarna är mer koncentrerade till mer mogna företag i Sverige, tillväxtföretag (scaleups). Det märks i en större andel riktigt stora investeringar, över 100 miljoner dollar. Globalt utgjorde dessa 43 procent av investeringarna i startups. I EU 29 procent. I Sverige 65 procent. Det är ett tecken om något på att industrisatsningar är en viktig aspekt av Sverige som innovationsland. Det är också en varningssignal, att riskkapitalet ogärna går till oprövade kort.
I ett logistik- och transportperspektiv är det vår relativt svaga position inom AI som borde få oss att tänka till både en och två gånger.
I Dealrooms rapport om europeisk deep tech (länk 10), dvs. spjutspetsteknologi, framgår att i likhet med den svenska rapporten att Sverige ligger i framkant, generellt sett. Om vi tittar närmare på olika delområden och bortom de allra största investeringarna är positionen inte lika framträdande. När det gäller AI ligger Sverige på 10:e plats, efter Irland och Turkiet. När det gäller riskkapital till startups inom rymdteknik (space tech) finns Sverige inte med på kartan alls. Det bekräftas också av en tidigare oberoende rapport från European Space Policy Institute. Med andra ord, riskkapital visar inte bara på Sveriges styrkor, utan också svagheter.
I ett logistik- och transportperspektiv är det vår relativt svaga position inom AI som borde få oss att tänka till både en och två gånger. Globalt växer området så att det knakar med många AI-tillämpningar på logistik- och transportområdet. Einride är en svensk enhörning. Ändå var Sveriges andel av investeringarna i startups med AI-profil blygsam i EU 2023, 3,6 procent, i linje med vår BNP-andel. Det är ingen styrkeposition, speciellt inte med tanke på att investeringarna i EU är relativt svaga i jämförelse med dem i USA och Kina.
Tom Andersson
Tom Andersson är utredare på Trafikanalys