Sveriges Hamnar varslar om lockout mot Hamnarbetarförbundet

Som svar på Hamnarbetarförbundets varsel om strejk i flera västkusthamnar väljer nu Sveriges Hamnar att varsla om spegellockout för fackets medlemmar under samma period. Facket kräver en social fond för rehabilitering av behovsanställda och rätt till facklig introduktion.

I veckan gick Svenska Hamnarbetarförbundet ut med varsel om strejk i Göteborgs roro-terminal och Helsingborgs hamn under perioden 6-11 juli, samt övertidsblockad, nyanställningsblockad och inhyrningsblockad i Hallands Hamnar. Under gårdagen utökades varslet till att omfatta även SCA Logistics i Holmsund, APM Terminals i Göteborg och blockad mot övertid och inhyrning på SCA Logistics i Sundsvall under perioden 9-11 juli.

Fackets vill se inrättandet av en partsgemensam social fond, vars syfte är att stötta de arbetsgivare som väljer att rehabilitera behovsanställda efter längre tids sjukdom eller skada. Arbetsgivare som tar ett större ansvar för rehabilitering än vad lagen idag kräver ska kunna söka ekonomiskt stöd för det från fonden.

Nu väljer arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar att varsla om en så kallad spegellockout som omfattar alla medlemmar i fackföreningen under samma period. Stridsåtgärden innebär att berörda medlemmar stängs ute från arbetet utan lön samt är förbjudna att uppehålla sig på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren.

– Syftet med åtgärderna är att förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder, kommenterar Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.

Infekterad avtalsrörelse

Under våren har parterna förhandlat om ett nytt kollektivavtal. Men när Hamn- och stuveriavtalet träffades med Transportarbetareförbundet gäller det som förstahandsavtal, enligt en dom i Arbetsdomstolen från 2020 efter hamnkonflikten som särskilt plågade Göteborgs hamn under 2017. Domen slår fast att Hamnarbetarförbundets andrahandsavtal inte ger inflytande över löner eller andra anställningsvillkor.

Sveriges Hamnar har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal i linje med förstahandsavtalet, men facket nekade erbjudandet även efter att officiella medlare blandats in. Sedan kom varslet.

– Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder handlar om att tränga undan det redan existerande avtalet med Transportarbetareförbundet. Det är beklagligt att HF, när de inte får som de vill, vägrar acceptera medlarnas bud. Det alla i hamnarna nu behöver är lugn och ro samt fokus på verksamheten, avslutar Johan Grauers.