Vraket efter Skytteren ligger på 74 meters djup i skärgården utanför Lysekil. Havs- och vattenmyndigheten leder operationen och enligt deras undersökningar kan vraket innehålla 400 000 liter olja, som nu ska tas upp.
1 april 1942 sjönk fartyget Skytteren vid Måseskär, bara en mil från kusten. Efter nästan 80 år på havets botten är det nu så nedbrutet att vraket klassas som Sveriges miljöfarligaste. Undersökningar visar att det kan innehålla uppemot 400 kubikmeter olja, som finns på minst sex platser i vraket.
Vraket är noga undersökt för att effektivisera bärgningsoperationen. I november 2018 genomförde Havs och vattenmyndigheten en större undersökning tillsammans med Försvarsmakten och under sommaren 2020 fotades vraket med nästan 27 000 överlappande närbilder.
– I början av 2021 gjordes den senaste undersökningen. Vi ville få fram mer fakta om exakt var i vraket oljan finns och hur mycket olja det rör sig om. Nu har vi så mycket fakta på bordet att bärgningsoperationen kan starta om några veckor, kommenterar Fredrik Lindgren, utredare vid HaV.
I september påbörjas arbetet med att ta upp oljan. Det danska företaget JD Contractor kommer gå ner med dykare och undervattensrobot. Väl nere vid vraket borrar man sig in till de utrymmen där oljan finns för att sedan pumpa ut den till arbetsfartyget på ytan. Oljan förvaras i tankar på arbetsfartyget innan den efter genomfört uppdrag lämnas till ett godkänt företag för miljöriktig destruktion.
– Vi räknar med att kunna befria havet från kanske 400 000 liter olja, kommenterar Fredrik Lindgren.
Av Emanuel Lehtonen