Preliminära resultat från forskningsprojektet PEPP på Chalmers visar att användandet av elbilar för att balansera elnätet kan bli en positiv affär för såväl fordonsägare som ladd- och elnätsoperatörer. Nu ska man testa lösningen i två piloter i Göteborg.
PEPP-projektet samlar 14 parter för att undersöka om och hur elbilar kan användas som energilager och så kallad V2G-teknik (vehicle to grid) för att hjälpa till att balansera elnäten. Två tester ska genomföras där man använder parkerade bilar på Lindholmen och hos Volvo Cars i Göteborg. Preliminära resultat visar att det kan bli en bra affär för både privatpersoner, företag och nätägare.
– Det finns en väldigt stor flexibilitetspotential i framtidens elbilar. En stor del kan man få ut genom smart styrning av laddning men med V3G ökar potentialen ytterligare. Det kräver dock bra affärsmodeller och det kan bli svårt för personer utan en egen laddstation att delta, kommenterar David Steen, forskare på Chalmers, som varit med och utfört studien.
Davids forskningslag har byggt upp en simuleringsmodell för att undersöka hur mycket det finns att tjäna på att vara med på olika energimarknader och styra sin laddning för att kunna hjälpa till med frekvensbalansering.
– I ett scenario där ägaren använder sin bil som energilager för att både sälja el och bidra till frekvensreglering så ser vi att det kan bli väldigt gynnsamt ekonomiskt. Men det beror också på vilken typ av frekvensbalansering man bidrar till och hur ersättningsnivåerna kommer att se ut framöver, kommenterar David Steen.
Projektet undersöker också vilken roll parkeringsbolag och andra ägare av laddinfrastruktur får och vilka affärsmodeller som kan bli aktuella. Man granskar också hur V2G-lösningar sliter på batterier, där det totala åldrandet ändå kan minska jämfört med att man laddar upp batteriet efter varje resa.
Inom projektet fortsätter nu det förberedande arbetet för att starta upp tester i verklig miljö i Göteborg och under årets fjärde kvartal beräknas projektparterna kunna dra nya slutsatser om hur tekniken kan komma att kunna användas och optimeras.
Projektet finansieras av Energimyndighetens FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation)-program Nollutsläpp och Västra Götalandsregionens Regional Utveckling. Det är en del av samverkansinitiativet Gothenburg Green City Zone.