Transport kämpar för kollektivavtal åt lastmile-bud

Många budfirmor har inte egna anställda – vilket ställer till det för fackförbund som har svårt att driva fackligt arbete för rimliga löner och arbetsvillkor. Nu hoppas Transport att kollektivavtal med Foodora – som faktiskt har egna anställda bud, ska bli en väg för hela branschen.

Efter nära ett års förhandlingar och intensiva kampanjer för att värva medlemmar har fackförbundet Transport enats om ett kollektivavtal med Foodora, rapporterar Ekot. Nu hoppas Transport att avtalet ska ge ringar på vattnet bland budfirmorna.

– Vi som konsumenter måste börja förstå att står det fri frakt, då är det något som inte stämmer, säger Joakim Guttman, ombudsman på Transport till DN.

Att det är just Foodora som närmar sig ett avtal beror på att de själva anställer buden, till skillnad från Bolt och Uber som går via egenanställningar eller andra företag. Det menar Mats Andersson, ombudsman på Transport, som arbetat med att få fram ett kollektivavtal med Foodora.

– Där är inte de svenska arbetsrättsliga regelverken på det klara om vem som ska betraktas som arbetsgivare eller inte, säger han till DN.

Låga löner

Knäckfrågan handlar ofta om att kunna ta in bud vid behov, men inte behöva ersätta tiden däremellan, menar Mats Andersson.

– Om uppdraget tar 45 minuter men du har en återställningstid på 20 minuter så har du enligt kollektivavtalet betalat all tid och inte bara för tiden som går åt till själva leveransen, säger han och fortsätter:

– Slår man ut det på den tid som man står till förfogande så är lönerna enormt låga.

Hoppas på spridningseffekter

Joakim Guttman, också ombudsman på Transport, hoppas att fackets framgångar på Foodora ska ge ringar på vattnet även bland åkerier och budfirmor. Han riktar kritik mot att flera profilerade aktörer tar in anställda efter behov istället för att anställa egna bud.

– Man vill inte ha ett arbetsgivaransvar, utan lägger över personal-, arbetsmiljöfrågor på någon annan, säger han och hävdar att fenomenet ”gratis frakt” har ett annat, osynligt pris.

– Det är de som kör som får betala med undermåliga lönevillkor och arbetsmiljövillkor. Så vi som konsumenter måste också börja förstå att står det fri frakt, då är det något som inte stämmer, säger han i DN-artikeln.