Den 8 maj släppte Transportföretagen sitt nya Paketindex, som visar att e-handelspaketen ökade med 3,1 procent under Q1 2023. Rapporten ska släppas varje kvartal, med unik statistik över leveranser inom e-handelns storlek, utveckling och trender.
En efterfrågan från Transportföretagens medlemmar, liksom ett behov av bättre statistik kring utvecklingen av e-handelns paketvolymer, ligger bakom initiativet till det nya paketindex, som Transportföretagen lanserade i veckan.
– E-handeln innebär ökade paketvolymer, som påverkar behovet av transporter och våra medlemmar. Genom paketindexet kommer vi kvartalsvis redovisa hur paketflödena förändrats och analysera dem. Därigenom kan våra medlemmar fatta välgrundade beslut, det blir ett underlag i vårt hållbarhetsomställningen och även ett kunskapsunderlag för andra aktörer, som t ex ansvarar för fysisk planering, säger Mohamed Al Kamil, näringspolitisk expert med fokus på hållbarhet, på Transportföretagen, och ansvarig för sammanställningen av Paketindexet.
Ökande paketvolymer kvartal ett
Enligt rapporten skickas runt 200 miljoner e-handelspaket till konsumenter i Sverige per år. Första kvartalet 2023 skickades 47,9 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, varav 47,4 miljoner e-handelspaket och 0,4 miljoner större varuförsändelser.
Den totala paketvolymen (e-handelspaket och större varuförsändelser) ökade med 3,1 procent trots att konsumenterna dragit hårt i handbromsen gällande sin detaljhandelskonsumtion – enligt Svensk handels e-handelsindikator ligger siffrorna 2023 6 procent under 2022, sett till skattad omsättning, fem procent under om man ser till e-handeln från utlandet.
– Att paketvolymerna ökar trots att e-handeln går ner tror vi framförallt beror på en rea-effekt, e-handlarna sitter på stora lager och har velat minska dem genom kampanjer och utförsäljningar. Det gör att vi ser ökade paketvolymer trots att e-handeln backar.
Tapp för större paket
Paketindexet visar även att paketflödena från utlandet ökar: med 18,8 procent första kvartalet 2023, jämfört med samma period 2022.
Något som tappar är dock större varuförsändelser, vilket har skett under det senaste halvåret. Under fjärde kvartalet 2022 minskade de större varuförsändelserna med 14,1 procent och under första kvartalet 2023 landade tappet på 11,6 procent.
“Konsumenternas urholkade köpkraft och inbromsningen på bostadsmarknaden har gjort ett ordentligt avtryck på branscher som möbel- och bygghandeln, vilket speglas i de större varuförsändelsernas utveckling.” står det att läsa i rapporten.
Även andelen returer i förhållande till den totala paketvolymen redovisas i indexet, och returgraden till svenska e-handlare ligger ganska konstant på i genomsnitt 11-12 procent, enligt Transportföretagens Paketindex.
Ökade hemleveranser
Indexet kommer även att redovisa för hur last mile-leveranserna sker, och för första kvartalet 2023 visar siffrorna att hemleveranserna ökade med 12,1 procent samtidigt som 6,3 procent färre paket levererades till utlämningsställen. Att leverera hem och till paketskåp är mer transportintensivt än att leverera till ombud, vilket gör att det här innebär fler leveranser i områden där människor bor.
– För oss är det viktigt att det inte är det ökande antalet transporter som är utmaningen, utan hur de sker: leveranserna ska vara hållbara, rena och tysta och för det krävs en omställning, som bland annat kräver en utbyggd laddinfrastuktur, säger Mohamed.
Det nya paketindexet baseras på statistik som rapporteras in från Postnord, DHL, DB Schenker, UPS, Bring, Early Bird, Airmee, Best, Citymail och uppskattningar från Instabees flöden. Paketindex kommer framöver att publiceras i rapportform fyra gånger per år.
Av Klara Eriksson