Att ställa om från “gör det själv” till “vi gör det åt dig” är ingen liten förändring för Ikea: Idag kräver nästan hälften av allt bolaget säljer någon form av service, särskilt hemleverans, mot 25–30 procent före pandemin.
– Utmaningen är att möta kundernas förändrade behov och ändå behålla vår kärna, säger Hanna Bevenby Broman, logistikchef på Ikea Sverige.
Hanna Bevenby Broman inledde sin resa på Ikea 2008, som gruppchef på centrallagret Ikeas DC i Torsvik. Sedan dess har hon varit bl a distributionsansvarig lagerchef i Torsvik, processutvecklare för onlineaffärens logistik, ansvarat för logistiken kopplad till Ikeas expansion i Asien med placering i Kina och jobbat inom bolagets globala logistikfunktion. Nu har hon landat som logistikchef för Ikea Sverige.
– I min nuvarande roll ansvarar jag för all planering kopplat till vår lagerproduktion, distributionen till våra varuhus och e-handeln och internlogistiken i våra varuhus och hem till kund. Det är ett otroligt spännande och utvecklande jobb.
Skifte mot hemleverans
För Ikea, som byggt sin framgång på effektiv logistik och platta paket där kunden gör mycket av jobbet, är omställningen mot e-handel och ökad efterfrågan på service stor.
– Världen förändras och med den kundernas behov. Idag är tid den viktigaste resursen och i storstäderna är allt fler konsumenter utan bil. Kunderna kräver en betydligt högre servicegrad idag, och den utvecklingen sker snabbt, säger hon och berättar att de varor som säljs med någon typ av service (framförallt hemleverans) ökat från 25–30 procent till 45–50 procent de senaste fem åren.
Utvecklingen driver även en förändring av lager och varuhus för att passa det nya köpbeteendet.
– Tidigare var strategin att bygga separata e-handelslager, det har vi lite gått ifrån. Istället sker den stora förändringen i våra varuhus, så att vi utnyttjar den infrastruktur vi redan har. Varuhusen byggs om för att kunna hantera hemleveranser, med portar och lastmöjligheter för distributörerna.
Cirkulärt och elektrifierat
Idag sker hälften av alla leveranser direkt från Ikeas 21 varuhus i landet. 17 av dem är hittills anpassade för hemleverans.
– Snart kort kommer alla våra varuhus byggas om på det här sättet.
Ikea har fattat beslutet att inte erbjuda några gratisleveranser:
– Vi vill inte gömma kostnader i våra produktpriser, priset styrs av servicegraden. Kunder som handlar i varuhusen ska känna sig trygga med att de inte behöver subventionera service för andra kunder. På ett sätt är det här den stora utmaningen; att ställa om verksamheten mot förändrade köpbeteenden utan att förlora vår kärna.
Man strävar efter att bli 100 procent utsläppsfria i sina hemleveranser senast 2025.
– Idag är 60 procent av våra hemleveranser i Sverige fossilfria, och 100 procent i Stockholm och Göteborg. Men att ställa om flottan till helt utsläppsfritt är inte enkelt, och tar olika lång tid i olika länder. I Sverige tar t ex tillståndsprocessen för laddinfrastruktur väldigt lång tid.
Att Sverige inte valt att undanta ellastbilar från kravet på C-körkort för bilar tyngre än 3,5 ton är också problematiskt, menar hon.
– Ellastbilar väger mer än traditionella dieselbilar. Om de här reglerna inte ändras kommer det att fördyra omställningen. Vi för dialog med politikerna om det här.
Ikeas mål är att bli cirkulära till 2030, och utvecklingen av returprocesser, återvinning, redesign och cirkulär försörjning pågår för fullt.
– Vi har inte alla svar än på hur det ska gå till. Men att vi äger hela försörjningskedjan och att vi är stora är en fördel, då är det lättare att göra förändringar.
Planerar för e-handelslager
Ikea Sverige har även reserverat en tomt på 84 000 kvm i Södertälje där planen är att bygga ett e-handelslager på ca 42 000 kvm.
– Vi håller på med tekniska undersökningar och tidplanen är inte bestämd, men Stockholm är en viktig marknad för oss, där vi tror på fortsatt stor tillväxt.
Ett annat utvecklingsområde är automation, där bolaget jobbar på att ta fram en helautomatiserad lager- och plockprocess. Den automationslösning som bolaget tänkt använda i nya varuhuset i Kållered blev dock lagd på vänt.
– Det är en väldigt innovativ lösning för lagring och orderplock som har enorm potential, men tyvärr drog utvecklingen ut på tiden för mycket för att vi skulle hinna implementera den i Kållered. När lösningen är klar så kommer den innebära en dramatisk förändring i hur vi lagrar och plockar. Sen är det inte säkert att tekniken kommer att implementeras i våra varuhus i första hand, det kan passa bättre på våra centrala lagerenheter.
Av Hilda Hultén