Tufft läge för handeln – även online

Coronapandemin drar som en kall vind genom många branscher och gör det tufft för en stor andel företag inom detaljhandeln.

Svensk Handels senaste undersökning bland medlemsföretagen, publicerad 4 april, visar att företagens likviditetskris tilltar och att tre av tio företag inom sällanköpsvaruhandeln anger att de klarar max två månader under rådande omständigheter innan de tvingas lägga ned. Inom partihandeln, där vart tredje företag har tappat mer än 40 procent av försäljningen, är motsvarande siffra två av tio företag.

– För varje dag som coronakrisens förlamande effekt på handeln pågår fördjupas företagens likviditetsproblem. Läget är allvarligt och risken är uppenbar att vi står inför en utslagning av handelsföretag som saknar motstycke i modern tid, kommenterar Karin Johansson, vd på Svensk Handel, undersökningen.

Men även e-handeln, som ändå lyft inom ex. livsmedel och apoteksvaror, pressas när människor lägger konsumtionen på is och fokuserar på det mest nödvändiga.

En av de drabbade är modejätten Boozt, som nu återkallar sin prognos för helåret 2020 på grund av osäkerhet för den resterande delen av året. Medan januari och februari presterade i linje med målsättningen så fick sig mars en törn.

– Till följd av coronavirusets utbrott på de nordiska marknaderna under mars och som en konsekvens av de åtgärder som vidtagits av respektive regering har konsumtionen av mode och accessoarer påverkats mycket negativt. Följaktligen avvek nettoosättningen i mars negativt från våra förväntningar, meddelar Boozt.

Vardagsinköp i fokus för e-handeln

Klarna, som undersökt corona påverkas svenskarnas e-handelsbeteende, ser tydliga skillnader mellan hur olika konsumentgrupper spenderar sina pengar online.

– Yngre konsumenter prioriterar framförallt det som kan tänkas underlätta hemmasittandet, som underhållning och barnprodukter, medan de som är äldre istället har ökat andelen vardagsinköp som mat- och apoteksvaror, det vill säga saker som de i vanliga fall brukar köpa i fysisk butik men som de nu testar att köpa online för första gången, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett dagsfärskt pressmeddelande.

Trots många e-handelsföretags vikande siffror, har Coronpandemin som helhet lett till en stark ökning av efterfrågan på hemleveranser och exempelvis Postnord ser en 50-procentig ökning de senaste veckorna.

Inte alla gynnas

Last mile-aktören Budbee ser samma utveckling, men företagets marknadschef Simon Strindberg pekar på att inte alla företagets kunder gynnas av corona-pandemin.

– Vi har sett en gradvis ökande efterfrågan sedan smittan började spridas i Sverige, men det har varit olika på olika segment. Särskilt apoteksvaror och “long life” produkter har gynnats, men för andra branscher har det varit tvärtom, säger han.

– Det är verkligen inte bara guld och gröna skogar för e-handeln. Även om andelen hemleveranser ökar generellt så är det fortfarande många e-handlare som har det tufft.

Av Klara Eriksson