Två av tre e-handlare följer inte Konsumentverkets rea-rekommendation

Förra året kom Konsumentverket med en rekommendation om hur butiker bör kommunicera sina prissänkningar utifrån den s k rea-lagen. Enligt Prisjakts granskning inför Black Friday är det bara 14 av 50 e-handlare som följer rekommendationen.

I september 2022 infördes en ny regel i prisinformationslagen som bland annat ska sätta stopp för fusk-reor, i paragrafen som kallas rea-lagen. Den säger att referenspriset som ska användas vid prissänkningar ska vara det lägsta pris butiken erbjudit under de senaste 30 dagarna. Enligt Konsumentverkets vägledning rekommenderas butikerna att använda uttrycken “tidigare lägsta pris”, “lägsta pris de senaste 30 dagarna” eller liknande för att tydliggöra detta för konsumenterna.

Inför årets Black Friday, där konsumenternas julklappsbudget har växt, har Prisjakt gjort en granskning av landets 50 ledande e-handlare inom sju olika kategorier. Studien visar att bara 14 av dessa tydligt följer rekommendationen och ytterligare 7 använder uttryck som eventuellt kan tolkas som rekommenderade, såsom “har kostat X kr”. Jämfört med vårens granskning är det en liten förbättring.

– Under den nya lagen förutsätts det att referenspriset är det lägsta pris butiken erbjudit de senaste 30 dagarna. Dock är det fortsatt otydligt för konsumenter vilka butiker som uppmärksammat lagen och följer den. För mig känns det tryggare när butiker följer Konsumentverkets senaste rekommendation om att skriva ut att det är 30-dagarspriset de refererar till, kommenterar Oscar Hagman, analytiker på Prisjakt.

Det vanligaste sättet att uppge referenspriset vid en prissänkning är att stryka över det gamla priset. 34 procent av butikerna gjorde så jämfört med 54 procent i våras. Enligt Konsumentverket förutsätts ett överstruket pris vara det lägsta priset varan sålts för de senaste 30 dagarna.

– Men det är få konsumenter som känner till det. Enligt vår senaste konsumentundersökning känner bara var tredje konsument till rea-lagen och 30-dagarspriset. Samtidigt uppger 8 av 10 att de inte litar på butikernas Black Friday-erbjudanden. Så butikerna har verkligen allt att vinna på att vara tydliga mot sina kunder, kommenterar Oscar Hagman.

Skönhet & hälsa tydligast

Butiker inom samma kategori kommunicerar ofta på samma sätt. Inom Skönhet & hälsa använde sju av nio undersökta butiker de rekommenderade uttrycken, men inom Skor, mode & tillbehör samt Sport & friluftsliv var antalet noll. Eftersom e-handeln backade inför Black Friday är det mycket som hänger på årets shoppinghögtid.

– De här formuleringarna är inget lagkrav och konkurrensen är hård. Butikerna är måna om att kunna skylta med höga rabattsatser, så om en tänjer på gränserna är det lätt att fler hakar på. På samma sätt kan butiker inspirera varandra att göra rätt, då blir tydligheten ett konkurrensmedel, kommenterar Oscar Hagman.

Efter att Konsumentverket publicerat ställningstagandet kring rea-lagen meddelade de att en omfattande granskning av butikernas prissänkningar ska ske under hösten. Myndigheten arbetar även med en uppdatering av vägledningen, där rekommendationen kring vilka uttryck som bör användas kan komma att ändras.

– Vi hoppas både Konsumentverkets granskning och uppdaterade vägledning leder till en ökad tydlighet. På Prisjakt ser vi rea-lagen och Konsumentverkets rekommendationer som ett sätt att både skydda konsumenterna och skapa sundare konkurrensvillkor, något alla tjänar på, avslutar Oscar Hagman.