Truckföretaget Logisnext Sweden byter nu ut sitt truckvarumärke Unicarriers (f d Atlet) mot Mitsubishi Forklift Trucks. Nu ska sortimentet av lager- och motviktstruckar breddas och takten ökas i omställningen mot eldrivet. “Det här är inte bara ett namnbyte, vi kommer också att få ett betydligt bredare produktprogram” berättar vd Håkan Hall.
Trucktillverkaren Logisnext Sweden kommer att fasa ut det nuvarande varumärket Unicarriers och successivt gå över till Mitsubishi Forklift Trucks.
– Att få arbeta med Mitsubishi som varumärke känns både tryggt och väldigt roligt. Nu får vi användning för ett starkt varumärke som gör att vi förväntar oss en starkare profil på marknaden, med en tydlig, ny signalfärg på truckarna. Men det innebär också att vi får tillgång till ett bredare produktprogram, berättar Logisnext Swedens vd Håkan Hall.
Anrik svensk trucktillverkare
Bolaget har tillverkning, utveckling och utbildningslokaler i Mölnlycke strax utanför Göteborg, där man tillverkar omkring 16 000 enheter per år, med 280 anställda.
Verksamheten har anor ända bak till 1950-talet när ingenjören Knut Jacobsson startade företaget Elitmaskiner, som 1958 började tillverka truckar under varumärket Atlet. 2007 köptes Atlet av Nissan Forklifts, och 2013 byttes varumärket Atlet ut mot Unicarriers, som bildades genom en sammanslagning av Nissans och Hitachis truckverksamheter. 2016 köptes i sin tur Unicarriers av Mitsubishi Forklift Trucks, som genom köpet blev den tredje största trucktullverkaren i världen, och 2020 bytte det svenska bolaget namn till Logisnext Sweden AB.
Satsar på eldrivet
Idag har Mitsubishi Forklift Trucks sex produktionsanläggningar i Europa, Asien och USA, med försäljning i 79 länder, varav 30 i Europa. I Europa finns tillverkningen i Finland, Spanien och Sverige, där anläggningen i Mölnlycke är bolagets största.
– Det här är inte bara ett namnbyte, utan vi kommer också att få tillgång till ett betydligt bredare produktprogram, med en hel del nya, eldrivna maskiner. Vi går succesivt ifrån fossilt drivna truckar, och den här förändringen stärker den utvecklingen även i den svenska produktionen. Det här är en jättebra kombination av svensk produktion med ett starkt japanskt industriägande, förklarar Håkan Hall.
Det här är en jättebra kombination av svensk produktion med ett starkt japanskt industriägande
Ambitionen framåt att stärka positionen på den svenska marknaden.
– Vi befinner oss på en väldigt spännande resa just nu. Med vårt personliga engagemang tillsammans med våra kunder och lösningsorienterat förhållningssätt går vi in i det nya året med en bra känsla, avslutar Håkan Hall.
Av Hilda Hultén