I Göteborgs hamn har en milstolpe uppnåtts för användningen av metanol som fartygsbränsle. Den metanoldrivna färjan Stena Germanica blev under måndagen världens första icke-tankfartyg som bunkrats med metanol från fartyg.
I Göteborgs hamn bunkras det metanol för frakt- och passagerarfärjor i mindre skala sedan 2015, men under 2022 presenterade hamnen allmänna driftsföreskrifter för metanolbunkring från fartyg till fartyg. På så viss möjliggörs metanolbunkring i större skala och i fler fartygssegment. I måndags var det premiär för Stena Lines ro-ro- och passagerarfartyg Stena Germanica att bunkras från fartyg istället för tankbil, som första icke-tankfartyg i världen.
– Den här operationen bevisar att det är genomförbart att bunkra metanol från fartyg till fartyg och stärker Göteborgs hamns position som bunkernav. Den visar även att detta kan göras på ett säkert och effektivt sätt – inte bara här, utan även i andra hamnar runt om i världen, kommenterar Christoffer Lillhage, affärsutvecklare energi på Göteborgs Hamn.
Stena Germanica knyter idag samman Göteborg med Kiel och blev världens första metanoldrivna färja 2015, då rederiet konverterade det 240 meter långa fartyget i samarbete med metanolproducenten Methanex, Wärtsilä, Göteborgs Hamn och Port of Kiel.
– Vi välkomnar bunkring direkt från fartyg till fartyg som ett verktyg för att uppnå en stabil och effektiv leveranskedja för metanol – det är nödvändigt i Stena Lines skifte till alternativa bränslen och för att behålla vår position som en ledare inom hållbar sjöfart, kommenterar Maria Tornvall, hållbarhetschef på Stena Line.
Utöver Stena Line och Göteborgs Hamns driftsföreskrifter gjordes bunkringen möjlig av flera intressenter. Tankrederiet E & S genomförde den faktiskt bunkringen och Methanex levererade bränslet.
Växande efterfrågan på metanol
Metanol som fartygsbränsle anses ha positiva miljö- och klimategenskaper och tar stora kliv i den internationella sjöfarten. Logistikjätten Maersk beställde sina första 8 metanolfartyg redan 2021 och har nu totalt 19 metanoldrivna fartyg på gång. Rederiet arbetar också intensivt med att säkra metanol till sina fartyg, bland annat i samarbete med danska Reintegrate och i en metanolsatsning i Egypten.
Men även i Sverige sker satsningar på metanol: Startup-företaget Liquid Winds fabrik i Örnsköldsvik beräknas tas i drift 2025 och kunna producera 50 000 ton metanol per år genom att återvinna koldioxid och kombinera med grönt väte. Fabriken har i vinter överlåtits till energibolaget Ørsted.
Av Emanuel Lehtonen