Start up-företaget Arrival satsar på högautomatiserade fabriker för produktionen av sina skåpbilar och bussar, enligt tidningen New York Times. Avsevärt mindre personal och avancerade kompositmaterial ska ge bättre vinstmarginal vid lägre produktionsnivåer.
New York Times rapporterar om det Londonbaserade start up-företaget Arrival som vill lämna det gamla sättet att producera fordon på löpande band för automatiserade mikrofabriker. Deras elektriska skåpbilar och bussar ska monteras av grupper av robotar som ska kunna hantera flera olika uppgifter. Det skulle bara kräva några hundra anställda jämfört med de tusentals som krävs för att driva en traditionell fordonsfabrik. Metoden innebär dock att en fabrik bara kan producera tiotusentals fordon per år där en vanlig fabrik kan producera hundratusentals.
Företaget menar att en mikrofabrik bara kostar runt 50 miljoner dollar att bygga och att metoden ger en bättre vinstmarginal även vid lägre produktionsnivåer.
– Löpande band-metoden är väldigt kapitalintensiv och du måste nå väldigt höga produktionsnivåer för att få någon marginal. Mikrofabriken tillåter oss att bygga fordon med vinst vid egentligen vilken volym som helst, , säger den före detta General Motors-chefen och Arrivals vd Avinash Rugoobur till New York Times.
Genom att byta ut de flesta ståldelarna i fordonen mot avancerade kompositmaterial, som kan göras i vilken färg som helst, kan de också spara in pengar på lackeringsverkstad, plåtpressar och svetsrobotar.
Företaget är redan backat av UPS som har investerat i fyra procent av företaget och avser att köpa 10 000 skåpbilar under de kommande åren. Även om det finns vissa risker med att förlita sig på en så automatiserad produktion ser logistikföretaget positivt på möjligheterna att accelerera elektrifieringen på leveransmarknaden.
– Saker kan förändras snabbt när väl grunden ligger på plats. Vi har investerat i Arrival och har arbetat hand i hand för att utveckla fordonet, säger Luke Wake, vice vd för underhåll och teknik i UPS fordonsgrupp, till tidningen.