Utländska marknadsplatser tar andelar av svenska e-handeln

Nets, en del av europeiska betalleverantören Nexi Group, har släppt en ny rapport som visar att svenskarna köper rekordmycket på nätet, och en allt större andel av e-handeln sker i utländska webbutiker och marknadsplatser. Utbud och lägre priser är de främsta orsakerna att e-handla utomlands. Samtidigt premierar fortfarande en majoritet helst lokala och oberoende webbutiker.

Nio av tio svenskar handlar numera på nätet, 80 procent av e-handeln sker i svenska webbutiker. Men lättheten att jämföra priser och handla från andra länder gör e-handeln särskilt utsatt för utländsk konkurrens. Rapporten från Nets visar att under en genomsnittlig månad köper var femte svensk (22 procent) något från utlandet via e-handel, vilket är 2 procentenheter fler än i fjol. Bland yngre svenskar (18-29 år) är andelen 30 procent. Till exempel visar rapporten att andelen svenskar som handlar på Amazon ökat från en femtedel till en fjärdedel.

– Oftast är det helt rationell handel men i en hel del fall är det mest shopping som underhållning. Vi köper varor av tveksam kvalitet till ett väldigt lågt pris, framförallt från Temu. Men det finns även frågetecken kring säkerheten så som i exempelvis elektrisk apparatur, liksom vad gäller etiska betänkligheter, kommenterar Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Svenskarna e-handlar framför allt produkter från utlandet, och för nästan hälften (46 procent) beror det främst på att varan inte funnits tillgänglig i Sverige. För en dryg tredjedel är det lägre priser som lockar.

Fördelarna med att handla i svenska webbutiker enligt konsumenterna är enklare returer, billigare och snabbare leveranser, att slippa tullen, en högre tillit till svenska företag och miljöskäl.

Trenden med ökad utrikes e-handel syns även i Transportföretagens Paketindex, där antalet utlandspaket ökade kraftigt under 2023. Ökningen härleds bl a till Temus inträde i landet under sommaren. Utlandspaketen står för en tredjedel av paketvolymernas ökning på 8 procent i fjol.

Internationella marknadsplatser tar mark

Rapporten visar också att de stora internationella marknadsplatserna tar en allt större andel av den svenska e-handeln. Drygt 80 procent av svenskarna har under 2023 handlat från en sådan marknadsplats vid något tillfälle. Orsaken är återigen större utbud och lägre priser.

De svenskar som är tveksamma till marknadsplatserna uppger anledningar som osäkerhet kring kvalitet (40 procent), support vid problem (30 procent) och etiska betänkligheter (24 procent). Samtidigt stödjer en majoritet av svenskarna (55 procent) helst sina lokala och oberoende webbutiker. Nästan en fjärdedel vägrar de stora jättarna helt.

– Det är generellt svårt för svenska webbutiker att konkurrera med pris och utbud mot både jättarna och mindre nischade utländska webbutiker. Däremot kan erbjudanden som antingen snabba eller miljövänliga leveransalternativ liksom lokala betalsätt vara fördelar. Sen bör våra webbutiker även våga försöka etablera egen försäljning i andra länder för att bli ännu mer konkurrenskraftiga, det är inte så svårt som många tror, kommenterar Patrik Müller.

Dessa länder handlar svenskarna främst från (andel som handlat senaste månaden):

  • Sverige 81 procent
  • Tyskland 7 procent
  • Kina 5 procent
  • Danmark 4 procent
  • Storbritannien 4 procent
  • USA 4 procent

Rapporten kan laddas ner här.