Hösten 2022 ska Europas första intercityflygning med drönare flyga mellan Norrköping och Linköping.
– Framtidens luftrum kommer att se helt annorlunda ut, vi kommer ha vätgasdrivna drönare som flyger persontrafik mellan olika städer. Det gäller att förbereda sig för det här redan nu, säger flygexperten Kim Silander på IBG.
Ur Dagens Logistik nummer 4 2020. Läs hela numret här
Hösten 2020 ska IBG tillsammans med bl a Luftfartsverket, Linköpings universitet och Katla Aero testa att flyga godsleveranser med drönare mellan Linköping och Norrköping, vilket blir den första autonoma intercityflygningen med drönare i Europa.
– Vi ska skapa en luftkorridor mellan de två städerna och se vad som krävs
regel- och säkerhetsmässigt för att få till en sådan. Det här blir ett demoprojekt för hur framtidens intercityflyg ska kunna utformas, där vi tar fram en skalbar infrastrukturlösning för drönare, berättar IBGs grundare Kim Silander.
Projektet är del i ett EU-demonstrationsprojekt inom drönartjänster i stadsmiljö, som görs på totalt sex olika platser i Europa, bl a Paris och Bryssel. I Paris handlar det om drönarflyg med passagerare på ett begränsat område på Charles de Gaulle-flygplatsen.
– Vi tittar också på hur vi kan möta EUs nya regelverk för drönartrafik som
träder i kraft i januari 2021, som Transportstyrelsen skall förhålla sig till.
Svenskgrundad flygexpert
Independent Business Group är ett internationellt infrastrukturföretag
inom flygbranschen som designar luftrum och ser till att flygplatser fungerar så effektivt som möjligt, även på marken. IBG grundades i Hongkong 2007 och har flera internationella flygplatser som kunder, bl a det pågående projektet att effektivisera Quatars flygplats inför fotbolls-VM 2022, värt 1,35 miljarder SEK. Sedan 2018 finns IBGs huvudkontor i i Kim Silanders hemstad Norrköping.
Enligt honom ligger Sverige i framkant inom flygutveckling, inte minst digitaliserad flygledning, RTS, remote tower service.
– Sundsvall var den första flygplatsen i världen som införde digital flygledning 2015. Därifrån kontrolleras och styrs trafiken på Örnsköldsviks flygplats nu helt på distans.
Vätgasflyg framtiden
El nämns ofta som lösning för att ställa om den konventionella flygtrafiken. Men det finns flera utmaningarmed den lösningen.
– Dels är dagens batterier smutsiga ur miljösynpunkt, dels krävs helt ny infrastruktur för att kunna ladda planen snabbt, och sedan gör batteriernas tyngd att maxvikten och räckvidden begränsas. Men alla de här problemen kan och kommer såklart att lösas.
Personligen tror han främst på vätgasdrift som framtiden för flyget.
– Men för att det ska kunna ske behöver flygindustrin ta fram nya
flygmotorer och bränsleceller för vätgasdrift, och få till infrastruktur för tankning. Där har vi dock flera duktiga svenska företag som kan hjälpa till, som Sandvik och Nilsson Energy med flera.
I framtiden tror han att vätgasdrivna drönare även kommer frakta passagerare.
– Det blir troligtvis autonoma drönare som övervakas av piloter på distans, som kan ta över kontrollen över drönaren ifall något skulle hända. Jag tänker mig ett slags Über-flyg, där man bokar en drönartransport som hämtar sina passagerare från så kallade vertiports, framtidens hållplatser
för dessa fordon.
Slutet för inrikesflyg
Får tekniken genomslag kommer den på sikt döda inrikesflyget, menar han.
– Drönare startar och landar vertikalt, så de behöver inga flygplatser. Man kommer kunna flyga direkt från stadsdel till stadsdel, och sträckan Stockholm-Malmö kommer att ta kanske 20 minuter. Tekniken finns , det är regelverk och infrastruktur som släpar efter. Det här kommer totalt förändra hur vi reser och lever, men också vart vi väljer att bo i framtiden.
Det här kommer totalt förändra hur vi reser och lever, men också vart vi väljer att bo i framtiden.
Utmaningen, som inte är så liten, är att få till regelverken och planeringen av luftrummet, och anpassa städerna och landinfrastrukturen för drönare. Det måste byggas vertiports och laddinfrastruktur för att tanka drönare i städerna, men också så kallade UTM-system för att övervaka all trafik.
– Jag tror vi har kommersiellt drönarflyg igång i Sverige innan Ostlänken är klar år 2035, så kommunerna måste börja få in det här i stadsplaneringen redan nu.
AV HILDA HULTÉN
Relaterad läsning: