Idag släppte H&M sin kvartalsrapport för kvartal 3 2022, där resultatet landar på 902 miljoner SEK för kvartalet, mot 6,27 miljarder 2021. Bolagets varulagervärde har också vuxit med över 10 miljarder SEK det senaste året.
Den 29 augusti släppte H&M sin kvartalsrapport för kvartal 3 2022, och rörelseresultatet för kvartalet landade på 902 miljoner SEK (mot 6 272 miljoner SEK för samma kvartal 2021). Det motsvarar en rörelsemarginal på 1,6 procent (11,3). Resultatminskningen förklarar bolaget med flera faktorer, inte minst avvecklingen av verksamheten i Ryssland, till följd av landets invasion av Ukraina, som kostat 2,5 miljarder SEK, varav 2,1 miljarder utgör en engångskostnader.
“Det tredje kvartalet har i stor utsträckning präglats av vårt beslut att pausa försäljningen och sedan avveckla verksamheten i Ryssland. Detta har medfört en stor påverkan på vår försäljning och lönsamhet vilket förklarar hälften av resultatminskningen jämfört med tredje kvartalet föregående år” kommenterar H&Ms vd Helena Helmersson resultatet.
Även ökade råvaru- och fraktkostnader, i kombination med en starkare US-dollar, har påverkat resultatet, och kostat omkring 1,5 miljader SEK, skriver bolaget i sin rapport. Vidare har tech- och varuförsörjningskostnader gått hårt åt bolagskassan, tillsammans med höjda energipriser och kostnader för leverans till kund.
Kraftigt ökade varulager
En annan bekymrande siffra är värdet av H&Ms varulager, som den 31 augusti uppskattades till 47,1 miljarder SEK, mot 36,9 miljarder vid samma tid 2021. Det motsvarar en ökning på 28 procent, eller 14 procent justerat valutajusterat, och lagervärdet utgör över en femtedel (21,6 procent) av bolagets omsättning.
Ökningen förklarar H&M med ordrar som tidigarelagts “för att motverka förseningar i varuflödet” och av ökade inköps- och fraktpriser.
“Den pågående effektiviseringen av varuförsörjningskedjan och integreringen av försäljningskanalerna fortsätter. Över tid finns det goda förutsättningar för lägre varulagernivåer i relation till försäljningen” skriver bolaget i sin kvartalsrapport.
Ljusning i september
Nu inleder bolaget ett sparåtgärdsprogram, som från och med andra halvåret 2023 beräknas ge årliga besparingar på omkring 2 miljarder SEK. En ljusning i rapporten är att klädjättens höstkollektioner uppges ha tagits emot väl, och att försäljningen ökat med 7 procent hittills under september, mot september 2021.
“Liksom för branschen i övrigt var försäljningen svag på många av våra stora marknader i början av perioden. Försäljningen förbättrades successivt trots värmebölja i flera länder i Europa och vissa kvarstående varuförseningar. Höjda råvaru- och fraktpriser samt en stärkt US-dollar ledde till kraftiga kostnadsökningar för varuinköpen. Vi har valt att inte fullt ut kompensera för de ökade kostnaderna vilket återspeglas i bruttomarginalen. Sammantaget gav dessa faktorer en kraftigt negativ resultatpåverkan i kvartalet.” skriver Helena Helmersson i rapporten.
Av Hilda Hultén