Verdion inleder miljardsatsning i Norden

Verdion inleder en miljardsatsning på den nordiska logistikfastighetsmarknaden, med CBRE-profilen Peter Michael Tetzlaff och Johan Nihlmark från Prologis i spetsen. Målet är att ha minst en miljon kvadratmeter logistikytor i Sverige och Danmark inom sju år”, berättar Verdions grundare Michael Hughes för Dagens Logistik. 

Den europeiska logistikfastighetsutvecklaren Verdion hårdsatsar på Sverige och Danmark med lokala kontor i Köpenhamn och Göteborg.

Peter Michael Tetzlaff lämnar CBREs transaktionsteam för att bli investeringschef för Norden på Verdion.

I Sverige har man rekryterat Johan Nihlmark som affärsutvecklingschef för Norden, och i Danmark ansluter CBRE-profilen Peter Michael Tetzlaff som investeringschef för Norden. 

– Det är två fantastiska rekryteringar vi gjort. Både Johans och Peters kontaktnät och marknadskunskaper kommer att vara ovärderliga för oss i vår kommande satsning på Norden, säger Verdions grundare Michael Hughes. 

Mål: En miljon kvadratmeter

Målet är att bygga upp en logistikfastighetsportfölj med minst en miljon kvadratmeter logistikytor i Sverige och Danmark under de närmaste sju åren, och investera hundratals miljoner euro. 

– Tyngdpunkten kommer att finnas i Sverige, men Danmark är också en väldigt intressant tillväxtmarknad för modern logistik. I vår första investeringsfond VELF 1 har vi allokerat 110 omkring miljoner euro för den nordiska marknaden, men vi har flera hundra miljoner euro utöver det i våra andra fonder som vi planerar att investera här. 

Tillväxten ska ske både genom förvärv av befintliga fastigheter och egen utveckling, 

– Tyngdpunkten ligger på egen utveckling. När det gäller förvärv så kommer vi att försöka köpa enstaka utvecklingsfastigheter för att komplettera vårt bestånd snarare än att satsa på portföljer. Det är där den största potentialen att bygga värde finns, säger Michael Hughes.  

Behövs högre kvalitet

BMWs reservdelslager i Staffanstorp. Foto Verdion

Verdion har redan ett mindre befintligt bestånd i Norden. I Sverige byggde bolaget sitt första lager 2017 – ett 27 000 kvm stort reservdelslager i Staffanstorp för biltillverkaren BMWs räkning. 

I Danmark har Verdion hittills byggt två lager för DHL, där TPL-jätten sköter läkemedelslogistik; ett i Greve och ett norr om Köpenhamn. Verdion har också en logistikpark under utveckling invid E20 norr om Köge, där man totalt kan bygga 150 000 kvm logistikyta.

Markutvecklingen är i full gång i Verdions ”E20 Logistics Park” söder om Köpenhamn, där byggstart planeras inom ett år.

Enligt Michael Hughes ställs det allt högre kvalitetskrav i logistikfastigheter, inte minst när det gäller e-handeln och för hantering av känsliga, högvärdiga produkter som läkemedel och livsmedel. 

– Det handlar om avancerade tekniska lösningar, ofta med flera temperaturzoner. Våra DHL-fastigheter är de tekniskt sett mest moderna som finns i Danmark. DHL är en kund till oss på andra marknader, och vi fick uppdraget för att den lokala danska marknaden helt enkelt inte kunde leverera den standard de behövde. 

Verdion har flera kändisar på kundlistan, bl a har man utvecklat över 300 000 kvm logistikyta för Amazon. Kontaktnätet och erfarenhet av att bygga för internationella e-handels- och TPL-aktörer blir en fördel i den kommande Norden-satsningen, menar han.

– Vi har alla de stora aktörerna som hyresgäster redan idag, och vet vad de kräver.

Värvar Johan Nihlmark

Johan Nihlmark tillträdde sin tjänst på Verdion den 1 mars. Han kommer närmast från rollen som marknadsansvarig för Prologis i Norden, där han varit sedan 2013.

– Jag har alltid trivts otroligt bra på Prologis, det är ett fantastiskt proffsigt, fint och välskött bolag med en väldigt bra företagskultur. Men när möjligheten dök upp att utveckla Verdion vidare i Sverige och Norden så kunde jag inte tacka nej, säger Johan Nihlmark. 

– Logistikfastigheter har näst intill blivit lite sexigt, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig när jag började, säger Johan Nihlmark.

Att som utländsk aktör få fotfäste på en ny marknad är inte helt enkelt, och kräver ofta en stark lokal närvaro. Johan Nihlmarks breda kontaktnät i den svenska och europeiska logistikbranschen kommer väl till pass. 

– Logistikfastigheter är ett otroligt hett segment och har näst intill blivit lite sexigt. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig när jag började i den här branschen, även om jag själv alltid tyckt att segmentet har varit intressant . 

Pandemin har också gynnat logistiksegmentet, inte minst genom e-handelns starka tillväxt. 

– Pandemin har varit ett hårt slag mot många verksamheter, men för logistikfastigheter är det tvärt om. 

Pandemin har varit ett hårt slag mot många verksamheter, men för logistikfastigheter är det tvärt om. 

Förutom av e-handeln drivs volymbehovet också av att tillverkande företag nu jobbar mer med att skapa regionala lager för att säkra sina värdekedjor, menar Johan Nihlmark. 

– Verdion har ett otroligt erfaret och kompetent team och jag är redan imponerad av kulturen i företaget. Sen är det ju kul att få utveckla logistik med en så stor budget, det går det inte att sticka under stol med. Nu är det full fart framåt! 

Förkärlek för Sverige

– Logistik var viktigt för mig långt innan det blev det för alla andra, säger Verdions grundare Michael Hughes.

Verdion grundades 2010 och bolaget har sedan 2013 utvecklat över en miljon kvm logistikytor, främst med fokus på e-handel, produktion och tredjepartslogistik. Logistikportföljen man byggt är värd 1,5 miljarder euro, och Verdion har omkring 1,5 miljoner kvm mark i utvecklingspipen. En rad internationella fonder och investerare är med, bland annat tyska fastighetsinvesteraren Patrizia, brittiska försäkringsbolaget Aviva och kanadensiska pensionsfonden HOOPP.

– Vi började i ett 15 kvadratmeter stort kontor i London med målet att bygga upp ett paneuropeiskt logistikfastighetsbolag. Sen vet man ju aldrig hur det kommer att gå, men det uppsving som logistikfastigheter haft de senaste åren har varit otroligt, säger Michael Hughes. 

Han har jobbat inom logistikfastigheter i över 20 år, och har sett branschens transformation. 

– Logistik var viktigt för mig långt innan det blev det för alla andra. Den förändring av försörjningskedjan som skett de senaste åren har totalt förändrat kraven som ställs på lager och deras syften. Inte minst gäller det e-handeln, vars framväxt har förändrat lagrens natur i grunden.

Generellt finns ett behov av högre kvalitet inom logistikfastigheter, inte minst i Norden, menar han.

Logistik var viktigt för mig långt innan det blev det för alla andra.

– Vår styrka är att vi vet hur vi kan skapa den kvalitet och flexibilitet i logistikfastigheter som kunderna kräver idag. Vårt fokus är inte ”stora lådor” invid motorvägarna, utan de flexibla kluster och hypermoderna lokaler för e-handel som kan försörja städerna med premiumleveranser. Det är där den stora potentialen finns. 

Förutom sin affärsmässiga förkärlek för Sverige har Michael Hughes även har ett högst privat sådan. 

– Jag har ett sommarställe i Västergötland sedan många år, och jag älskar Sverige.

Av Hilda Hultén