Viktig europeisk järnvägstunnel invigd

Bygget av Schweiziska Ceneribastunneln inleddes 2006 och är nu färdigt. Tunneln gör det möjligt för tunga godståg att köra obehindrat de 140 milen mellan Rotterdam och Genua, det rapporterar TT.

Tillsammans med de tidigare öppnade Gotthardbas- och Lötschberg-tunnlarna utgör spåren under alptoppen Ceneri ett jätteprojekt som på tyska förkortas Neat (Neue Eisenbahn-Alpentransversale) – en flack transportrutt mellan nord- och sydsidan av Alperna.

Tunnelkonstruktionen har utförts av AlpTransit Gotthard (ATG) på uppdrag av den schweiziska federala regeringen.

I relation till havsnivån handlar det fortfarande om höjdskillnader på flera hundra meter, men den beskrivs ändå som en revolution för frakttrafiken. Tunga godståg kan köra obehindrat de 140 milen mellan jättehamnarna i Rotterdam och Genua.

– Det här är sista pusselbiten. Målet att ha en platt räls genom Alperna är uppnått, sade Vincent Ducrot, vd på det statliga schweiziska järnvägsbolaget SBB, till medier i samband med invigningen på fredagen.

– Vi kommer att kunna ha 750 meter långa godståg med upp till 2 100 ton gods, säger Ducrot.

Ceneribastunneln har kostat 3,6 miljarder franc (34,5 miljarder kronor), medan hela Neat gått loss på 220 miljarder kronor. Men kapaciteten blir också stor, upp till 170 godståg och 180 persontåg kan gå genom tunneln varje dygn, enligt TT.

Det innebär att Alperna slipper hundratals långtradarturer varje dag, och därmed tonvis mindre utsläpp.

– Miljönyttan är tydlig, och det handlar inte bara om Alperna, säger Schweiz president Simonetta Sommaruga till Reuters.

– Detta innebär en konkurrensfördel både för Schweiz och för hållbar transportpolitik.

Även persontrafiken blir smidigare. Tågen mellan Milano och Zürich ska vad det lider kunna gå på tre timmar, mot uppemot fyra i dag.

Efter denna veckas ceremoniella öppning inleds den reguljära trafiken i Ceneribastunneln först den 13 december.