Volvo Group Venture Capital investerar i Göteborgsstartupen Adnavem, en digital marknadsplats där fraktköpare själva kan boka transporter utan mellanhänder, med fokus på Asien och norra Europa.
Adnavem, som DL skrivit om tidigare, grundades 2017 och är baserat i Göteborg. Adnavem har skapat en digital marknadsplats för multimodala transporter, där transportköparen kan välja tjänsteleverantör för varje del av logistiskkedjan, utifrån kriterier som ledtid och pris, men också hur hållbar transporten är. Grundidén är att digitalisera speditionen.
– Speditörernas roll när det gäller standardtransporter är ju egentligen bara att sköta pappersarbetet och ta bra betalt för det. Om man digitaliserar processen kan varuägarna själva styra sina transportkedjor och spara de pengarna, säger Andreas Wramsmyr, grundare och vd på Adnavem.
Enligt Erik Johansson, investeringschef på Volvo Group Venture Capital, delar Volvo Adnavems ambition att effektivisera transporter genom digitalisering och därmed göra dem mer miljövänliga.
– Uppdelning av tjänsteerbjudanden är en stark trend inom många branscher idag och ritar nu om kartan för transportbranschen. Adnavem erbjuder innovativa tjänster för fraktköpare men även bättre villkor för lastbilsföretag, vilket är mycket viktigt för oss, säger Erik Johansson.
Enligt Andreas Wramsmyr kommer investeringen från Volvo att accelerera bolagets tillväxt.
– Investeringen lägger grunden för ett spännande partnerskap. Genom att digitalisera och automatisera fraktprocessen hjälper vi transportköparen att hitta de bästa transportkedjorna och få en bra balans mellan pris, hastighet och miljöpåverkan, kommenterar han.
Volvo Group Venture Capital fokuserar främst på investeringar inom logistiktjänster, elektrifiering och smarta lösningar för bygg- och anläggningsindustrin, och vill genom sina investeringar driva transformering inom transportindustrin och underlätta skapandet av nya tjänster och lösningar.