I förra veckan uppmärksammade Sydsvenskan Transports arbete för att sluta ett kollektivavtal rörande Foodoras anställda. Dagens Industri har fortsatt granska last mile-branschen: och konstaterar att både lön och arbetsvillkor har mycket att hämta.
De är uppskattade av konsumenterna och de växer, men hur går egentligen tillväxten till hos de pigga last mile-stickarna Airmee, Budbee, instabox, Foodora m fl?
Det är en fråga som alltmer uppmärksammats den senaste tiden, delvis drivet av att fackförbundet Transport allt hårdare driver frågan om vår tids ”springsjasars” villkor.
Problematiska villkor
Di har tidigare avslöjat oegentligheter i Ikea-sfärens budjätte Best, vars chaufförer jobbar med låga löner och riskerar ekonomisk bestraffning. Men även Kinneviks buduppstickare Budbee och Sven Hagströmer-backade Airmee har problematiska verksamheter, visar Di:s granskning.
”Det som förvånar i dag är att de nya digitala bolagen, med sitt stora fokus på att vara en god kraft för klimatet, inte gör ett bättre jobb när det kommer till social hållbarhet. Trots att de känner till problemen.” skriver Di.
Både Airmee och Budbee förlitar sig uteslutande på underleverantörer i form av åkerier. Båda bolagen bedyrar att de ställer höga krav och gör kontroller hos åkerierna, men det stora antalet gör att problemen inte helt elimineras.
– Det är en bransch med ett fläckat rykte. Så var det innan vi startade och så är det nu. Jag tror att det behövs en bred satsning tillsammans med myndigheter och andra parter för att lösa det här. Det är inget vi kan göra själva, säger Airmees vd Julian Lee, men understryker att han inte vill fly något ansvar.
På sin hemsida skriver Airmee att alla förare är ”handplockade och screenade för bästa service”. Bolaget slår också fast att alla förare ”får fackmässiga löner”.
– Det är bara tomma ord. Det enda sättet att garantera marknadsmässiga löner är att kräva kollektivavtal för de här bolagen. Då kan vi också gå in och göra kontroller. Annars kommer det se ut såhär – det vill säga att de (Airmee, Budbee) har noll koll på vad som händer, säger Magnus Falk från Transport till Di.
Instabox undkommer i stor del kritiken, vilket enligt dem själva beror på att de anställer sina förare i ett eget åkeri.