Alexis Priftis om Instabee: “En nystart”

Instabox grundades 2015 och Budbee 2016 – och sedan dess har de två logtech-bolagen vuxit så det knakar – sida vid sida av varandra. Nu planerar de att gå samman till ett bolag – värderat till 18 miljarder konor. Instabox Alexis Priftis ser sammangåendet som “en nystart” och ser fram emot att få jobba i tema med Budbees Fredrik Hamilton, i ett dubbelt så stort bolag.

– Det känns jättekul, men sedan har jag ju till skillnad från många andra redan haft en chans att smälta det här under en tid. Jag tror det kommer att bli en nystart för oss båda, säger Alexis Priftis, medgrundare till Instabox och i framtiden – om allt går som planerat – styrelseordförande i nya “Instabee”.

Nygammal diskussion

Diskussioner om att gå samman har poppat upp under åren som gått, men inleddes senast före sommaren. Den här gången “stod stjärnorna rätt”, och alla inblandade tyckte att sammangåendet var en god idé, berättar Alexis Priftis. 

– Att det är bra om vi blir ett bolag följer först och främst på en industriell logik som alltid funnits – det här är ingen ny tanke, säger Alexis Priftis.

– När vi nu står inför en långsiktig, global recession och i det marknadsläge som nu råder, så blir det såklart ännu mer attraktivt. Vi lyckades få alla stjärnor att stå rätt den här gången, vi har hittat varandra och det har vägt starkare än den osäkerhet vi kanske känt tidigare.

Framöver kommer det nya bolaget sträva efter lönsamhet, säger han.

– Vi kommer att fortsätta växa men det i lägre takt.

Värt 18 miljarder

Tillsammans är företagen nu värda 18 miljarder kronor och har 10–20 procent av den svenska paketmarknaden. Bolagen har utbyggda leveransnätverk med terminaler och boxar, i ett flertal länder. Det innebär att skalfördelarna är mycket stora med en sammanslagning, förklarar Alexis Priftis. 

– Idag kör en röd och en grön lastbil ut till ett rött och ett grönt skåp, som inte sällan står bredvid varandra. Såklart att det finns mycket skalfördelar med att minska ner det, säger han. 

– Vi kommer se stora synergier på alla marknader. Att slå ihop rutterna blir den största synergin, och bra både för ekonomin och för klimatet. Vi kommer också kunna slå samman terminalnätverken. Men jag kan inte uttala mig exakt om vad som kommer att ske, då Konkurrensnätverket inte godkänt affären och vi därför inte har tillgång till varandras data. 

Även om både Budbee och Instabox är logistiktunga bolag, började de som techbolag, och även vad det gäller mjukvaran måste en integrering till. 

– Det kommer bli en helig blandning: vi har ju köpt två leveransbolag, så vi kommer ha fyra tech stacks för hemleveranser och två för skåp inom bolaget, att integrera den tekniken kommer nog ta två år. Vår förhoppning är att de byggt grejer vi inte byggt och tvärtom, så att att vi kan kombinera deras och våra lösningar i ett helt nytt system. 

Inga konkurrenter – längre

För oss som står vid sidlinjen har Instabox och Budbee verkat som stenhårda konkurrenter, som både speglat sig i varandra och försökt övertrumfa varandra i i satsningar och i tillväxt. Enligt Alexis Priftis är bolagen framförallt lika varandra – och har alltid varit det.

–  Vi och Budbee har ju egentligen gått sida vid sida sedan starten, vi hade till och med kontor inte långt i från varandra i början, och jag kände till Fredrik sedan innan. Vi har tittat på dem och de har tittat på oss med ömsesidig beundran och respekt.  Att vi nu slår påsarna ihop känns egentligen logiskt, för mig känns det som att en era går i graven och att en annan tar vid, säger Alexis Priftis.

– Dessutom har vi samma syn som Budbee när det handlar om att utmana de traditionella postaktörerna, som Postnord i Sverige och DHL i Europa, liksom på hållbarhetsområdet.

Både Budbee och Instabox levererar fossilfritt i Sverige. Instabox har traditionellt största delen egna anställda, Budbee jobbar med underleverantörer, och det i Norge förvärvade bolaget Porterbuddy jobbar med gig-jobbare, berättar han. 

Vilken modell får det nya bolaget?

– Vi vet inte ännu hur det blir framöver, det får vi återkomma om. 

Du blir styrelseordförande och Fredrik vd – vad betyder det egentligen?

– För mig är det inte så viktigt vilken roll man har och vad man heter, så länge man vinner. Jag och Fredrik kommer jobba som ett grundarteam. Vi kommer dock att behöva dela upp det strikt, så att alla vet vem som bestämmer – annars finns ju risken att folk från Instabox vänder sig till mig och tvärtom, säger Alexis Priftis. 

– Fredrik kommer därför att sköta det operationella och jag vara arbetande styrelseordförande och arbeta med strategiska, långsiktiga frågor. Jag tror att det kommer bli jättebra – vi kommer ju bli dubbelt så många!  

Instabee-gänget hoppas att få ett besked från Konkurrensverket inom en månad – och Alexis Priftis gissar att Budbee och Instabox riskerar att behöva inleda sin integration ungefär lagom till Black Friday och julhandeln.

– Det är alltid något som händer då som gör att man får jobba som en galning den perioden, konstaterar han.

Av Klara Eriksson