“Snabbheten har nått sin peak”

– Hållbarheten blir den viktigaste frågan för e-handeln framöver, snabbheten har nått sin peak, säger Carl Lumsden, som rattar logistiken på två väsentligt olika e-handelsföretag – reservdelsbolaget Skruvat och däck-e-handeln Bythjul när vi möts på Bythjuls lager i Brunna – ett år efter uppstart.

Det var i januari förra året som flyttlasset med däck gick för e-handlaren Bythjul – från en TPL-verksamhet i Norrköping, , till Zalandos gamla lager i Brunna på 11 000 kvm. 

– Vi är jättenöjda, flytten gick över förväntan liksom de två första säsongerna, både ur ett operationellt och ett försäljningsperspektiv. Men såklart, man lär sig hela tiden, säger Carl Lumsden när han visar runt på däcklagret i Brunna – ganska tomt och lugnet efter höstruschen. 

Carl Lumsden – med ett välkänt efternamn i arv efter pappa Kenth Lumsden, logistikprofessor på Chalmers, har jobbat med logistik särskilt inom e-handeln, på Bygghemma, Mediamarkt, Tretti och Lidl, i ett drygt decennium – en omvälvande tid. 

– Ja de har hänt mycket –  men ändå är framgångsreceptet detsamma: hårt jobb, säger Carl Lumsden, som tycker att den stora skillnaden sedan han började med e-handelslogistik är det som har hänt inom last mile. 

Det egna e-handelslagret i Brunna har varit ett lyft för Bythjuls logistik. Foto Klara Eriksson.

– Det är kul att det hänt så mycket på last mile-biten. Det har verkligen saknats tidigare och det blev extremt manuellt när vi försökte lösa det själva. Nu när det finns fler aktörer är det betydligt lättare, och vi möter större förståelse från transportörerna och både de och vi retailers har blivit mer på tårna.

Bythjul kommer snart börja erbjuda flera leveransalterantiv än dagens hemleverans samt verkstadsleveranser. 

– Vi har precis lanserat en express-tjänst där vi garanterar leverans samma kväll av däck&fälg inom Storstockholm och fler leveransval lär det bli på sikt.

Sedan hösten 2018 har han varit logistikchef för två e-handelsbolag: Skruvat – som säljer ett stort sortiment, mer än 600 000 SKU,  med reservdelar och Bythjul – som säljer däck och fälgar, och som ägs av Mobivia Groupe. Även Skruvat är på gång med fler leveransalterantiv såsom Airmee samt Instabox. 

– Man kan säga att de är franska “Mekonomen”. De köpte de här svenska e-handlarna för att de såg vart utvecklingen var på väg och ville lära sig e-handel. 

Carl Lumsden. Foto Klara Eriksson.

Helt olika företag

De två företagens affärsmodeller, sortiment, och logistikupplägg ser helt olika ut. Skruvat satsar på att “ha” det den googlande reservdelskunden är ute efter – att ha ett brett utbud är viktigare än ex.  snabb frakttid. 

Bythjul satsar på ett annat sätt på kundservice och bekvämlighet: snabb leveranstid och ett utvecklat kunderbjudande där man erbjuder däckbyte hos 800 verkstäder över hela Sverige. 

– Redan på sajt kan du välja verkstad och få däcken levererade dit i stället för hem, vi har jobbat mycket med integrationen.

När Carl Lumsden kom in som logistikchef i november förra året, hade beslutet att ta hem logistiken för Bythjul redan tagits.

Sedan ett år tillbaka håller man till i Zalandos gamla lager i Brunna, en 11 000 stor fastighet som anpassats för verksamheten och där Skruvats returhantering sköts på en av två entresoler. 90 procent av Bythjuls ordrar passerar Brunna, resterande flöde skickar Bythjuls leverantörer direkt till kund, s k dropship.

– Bythjul har haft en positiv men utmanade resa, och valet att ta tillbaka logistiken handlar om det. Nu är vi lönsamma sedan två år tillbaka, men det var svårt med TPL, vi fick det aldrig att fungera. 

Anledningen till det kan vara däcklogistikens lite speciella förutsättningar – med två tydliga och ganska korta säsonger då hela lagret ska utlevereras. I Brunna går man från 8 anställda under lågsäsong till 35 sysselsatta under högsäsong.  Det nuvarande geografiska läget är också bättre för Bythjul, som har 25–30 procent av kunderna inom Stockholmsregionen. Det tidigare TPL-lagret låg i Norrköping. 

– Sedan vi tog över har vi lyckats kapa ledtiden mot kund med en hel dag, på ett år, det är en ganska stark bedrift, säger Carl Lumsden. 

100 procent dropship

Även Skruvat har dragits med dålig lönsamhet de senaste åren – och även här har det gått att skruva på logistiken för att förbättra lönsamheten. 

– Vi bestämde oss våren 2019 – hade haft det tufft flera år lönsamhetsmässigt – det stod mellan att investera i ett automatiserat centrallager som klarade det stora sortimentet eller en fullskalig dropship-lösning, förklarar Carl Lumsden. 

Företaget valde det senare, och lämnade det egna centrallagret i en omodern fastighet i Slagsta, söder om Stockholm, och nu är man på väg att vända siffrorna. 

– Dropship-lösningen har varit fullt ut genomförd sedan november och fungerar bra. 

Att det inte blir ett eget automatiserat på centrallager på sikt, är däremot inte sagt. 

– Efter olika överväganden så går vi kortsiktigt nu fullt ut med dropship, men om några år kan det se annorlunda ut, och vi utesluter definitivt inte att titta på automation och nytt lager, säger Carl Lumsden. 

Hållbarhet framtidens vattendelare

Både lönsamhet och hållbarhet har varit aktuella frågor för e-handeln den senaste tiden, och många e-handelsföretag kämpar med lönsamheten.

Har du några lönsamhetstips för e-handlare?

– Det är väl att hålla vad du lovar. Håller du det får du nöjda kunder. Och att ta hållbarhetsfrågan på allvar, säger Carl Lumsden, som menar att den kommer bli den tuffaste utmaningen att jobba med för e-handeln.

Däcken “flätas” i lastbärarna för att maximera fyllnadsgraden i transporten. Foto Klara Eriksson.

– Hållbarheten blir den viktigaste frågan framöver, snabbheten har nått sin peak, säger Carl Lumsden, och framhåller Bythjuls logistiklösning som ett föredöme – åtminstone vad gäller fyllnadsgrad.

– Jag tycker Bythjul kommit en lång bit på vägen, vilket är drivet av tuffa marginaler. Vi har ingen möjlighet att flytta luft. Tre månader före säsong börjar vi  fylla på lagret och den påfyllnaden sker i extremt välfyllda lastbärare eller direkt i lastbilen, förklarar Carl Lumsden. 

Av Klara Eriksson

Bythjul: Omsättning 401 MSEK 2019 Leveranser: 150 000/år

Skruvat: Omsättning 380  miljoner SEK/2019 Leveranser: >400 000 st