Nelly vinner Retail Awards logistikpris

Under pompa och ståt på Berns samlades Sveriges handels- och detaljhandelsaktörer för att hylla vinnarna av årets Retail Awards. Totalt åtta vinnare i lika många kategorier utsågs av totalt 30 finalister. Logistikpriset gick till Nelly.com för deras transformation med fokus på logistik, som lett till en minskad returgrad på 25 procent.

På den 18e Retail Awards-galan, arrangerad av Svensk Handel, tävlade totalt 30 finalister om utmärkelser i åtta kategorier. Efter den tuffa konkurrensen har jurygrupperna utsett vinnarna som fick komma upp på scenen på Berns i Stockholm för att hyllas.

– Stort grattis till alla vinnare! Att under festliga former få hylla alla de individer och företag som utgör Handelslandet Sverige är en av årets största höjdpunkter. I våra vinnare och finalister påminns vi om den innovationskraft och framåtanda som finns inom vår bransch och som verkligen förtjänar att lyftas fram, kommenterar Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Logistikpriset gick hem till Nelly.com som nominerades för den transformationsresa e-handlaren inledde för tre år sedan, där logistiken blev en nyckelfaktor. Arbetet har bland annat resulterat i en returgrad som minskat med 25 procent. Övriga finalister var Elgiganten och Dagab.

Förra året vann Lager 157 logistikpriset.

Vinnare i övriga kategorier:

  • Årets Butikssäljare: Beatrice Ander, Kronans Apotek i Kumla
  • Årets ledare: Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson
  • Årets Hållbarhetssatsning: Polarn O. Pyret
  • Årets Tillväxtbolag: Toteme
  • Årets Köpupplevelse: Apotek Hjärtat
  • Årets Digitala satsning: Essnce
  • Årets Butik: Japanese Knife Company