Infrastruktursatsningar som strukits i nya planen

Den 30 september lämnade Trafikverket över sin nya infrastrukturplan för perioden 2026-2037. 1 200 miljarder kronor satsas i planen, men många projekt har fått stryka på foten medan andra behöver ”omtag”. Bland projekten som avbryts helt finns dubbelspår mellan Räppe-Växjö och på Ostkustbanan söder om Sundsvall samt flera satsningar på landets Europavägar.

I tisdags lämnade Trafikverket över sitt förslag till en ny nationell plan för transportinfrastruktur för perioden 2026-2037 till regeringen. En total budget på 1 200 miljarder kronor ska rensa upp underhållsskulden och höja transportkapaciteten. Enligt myndigheten själv kan underhållsskulden på järnvägarna ha arbetats bort till 2050 och på vägarna till 2037.

Samtidigt som det satsas pengar på kapacitetshöjande åtgärder för både väg och järnväg har flera redan planerade satsningar strukits ur den nya planen medan andra bedöms behöva ”omtag”. Myndigheten har fått instruktion om att bygga mer effektivt, därför har de utgått från vad de kallar samhällsekonomisk lönsamhet i urvalet av vilka nya projekt som ska antas, liksom vilka gamla som stryks. Exempelvis stryks järnvägsprojekt på Ostkustbanan och Malmbanan, liksom flera vägprojekt på de stora Europavägarna som rör sig genom landet. Västkustbanans dubbelspår på etappen Maria-Helsingborg är ett exempel där man istället väljer att göra ett omtag.

Samtidigt omnämns projekt som att bygga för snabbtåg mellan Göteborg och Oslo inte alls.

Beslutet ska ha fått loss 20 miljarder kronor som flyttas till andra projekt som bedöms vara mer lönsamma.

Järnvägsprojekt som avbryts:

  • Dubbelspår Räppe-Växjö
  • Ostkustbanan: dubbelspår Kubikenborg-Dingersjö
  • Malmbanan, Boden-Gällivare: Stängselsystem och passager

Vägprojekt som avbryts:

  • E22 Gladhammar-Verkebäck
  • E45 Säffle-Valnäs: Säffle-Hammar
  • E18 Valnäs-riksgränsen: etapp Töcksfors-Bäckevarv, 2+1-väg
  • E10 Kauppinen-Kiruna: mötesseparering
  • Essingeleden: kollisionsskydd på Essingebrons bropelare

Omtags-projekt inom järnväg:

  • Västkustbanan: dubbelspår etappen Maria-Helsingborg
  • Ostkustbanan: dubbelspår Gävle-Kringlan

Samtidigt öppnar de för att en del projekt kan finansieras delvis med privat kapital, såsom projektet på Norrbotniabanans sträckning Skellefteå-Umeå, Sydostlänken och de två nya spåren på flaskhalsen Hässleholm-Lund.

Järnvägsprojekt som kan delfinansieras med privat kapital:

  • Tomteboda bangård i Stockholm
  • Norrbotniabanan: delen Skellefteå-Luleå
  • Sydostlänken: delen ny bana
  • Olofström-Blekinge kustbana
  • Värnamo-Jönköping/Nässjö: delen Byarum-Tenhult
  • Hässleholm-Lund: två nya spår

Vägprojekt som kan delfinansieras med privat kapital:

  • E4 förbifart Skellefteå
  • E4 Kongberget-Gnarp
  • E4/Lv 259: Tvärförbindelse Södertörn, trafikplats Gladö kvarn-Slätmossen
  • Hjulsta: ny- eller ombyggnad av bro.