ANNONS Med stora investeringar i både Varberg och Halmstad vill Hallands Hamnar stärka industrins flöden och möta framtidens krav på modern och hållbar logistik. ”Vi bygger framtidens logistiknav med hållbarhet, innovation och digitalisering som grund. Och vi gör det alltid i nära samarbete med våra kunder, säger Henrik Nanfeldt, kommersiell chef på Hallands Hamnar.”
Svensk industri står inför växande krav på effektiva, hållbara och internationellt konkurrenskraftiga transportlösningar, och när infrastrukturen pressas av ökade godsmängder krävs investeringar som kan bära näringslivet in i nästa generation.
Hallands Hamnar därför satsar stort både i Varberg och Halmstad, berättar Henrik Nanfeldt.
– I Varberg har den helt nya Farehamnen tagit form, särskilt anpassad för att stärka Sveriges roll som Europas ledande exportör av skogsprodukter. Här är vår strategi också att utveckla och öka hantering och lager för bioenergi, något vi nu har mycket goda förutsättningar för.
Europas modernaste skogshamn växer fram
Farehamnen är byggd från grunden för att möta framtidens krav. Med digitaliserade processer, modern energiförsörjning och plats för tillväxt är hamnen byggd för större fartyg och ökade volymer – med mindre klimatavtryck.
– Vårt mål är att inte bara vara Sveriges ledande skogshamn utan också Europas modernaste. Vi vill vara en garant för den svenska skogsindustrin och samtidigt skapa trygghet för de kunder som är beroende av effektiva och hållbara flöden.
Stål, metaller och nya flöden
I Halmstad är satsningarna lika avgörande, men med ett annat fokus. Här körs skogsprodukter i export, ofta lastat i containers, men tyngdpunkten ligger på import av stål och metaller samt export av återvinningsmaterial. Framför allt är det importerat stål från Asien som ökar i volym – lossat i Halmstad och därefter distribuerat via partners till Norden, Baltikum och Tyskland.
– Vid sidan av en stor del av Sveriges bilimport hanteras också containers och flytande bulk i hamnen. En central satsning är den nya hamndelen Oceanhamnen som nu byggs, med 12 meters vattendjup. Det gör att hamnen kan ta emot större fartyg och därmed effektivisera logistiken, säger Henrik Nanfeldt.
Han berättar också att Hallands Hamnar satsar på framtidens energilösningar.
– Just nu skapas förutsättningar för att bli en länk i nya logistikflöden med infångad koldioxid, så kallad Bio-CCS. Genom ny infrastruktur och mellanlagring innan utlastning till fartyg öppnas ett framtidssegment för både näringslivet och klimatet.
Nytta för både kunder och samhälle
Med dessa satsningar blir Halmstad en ännu starkare logistikhub. För kunderna betyder det effektivare transporter, mindre klimatavtryck och högre tillförlitlighet i hela kedjan.
– Genom att kombinera hållbarhet, innovation och digitalisering skapas lösningar som gynnar både näringsliv och samhälle. Vår uppgift är att se till att svenska varor når världen – och att världen når Sverige – på ett konkurrenskraftigt, hållbart och långsiktigt sätt. För våra kunder handlar det om att ha en partner att lita på – i alla lägen.
Om Hallands hamnar
Hallands Hamnar är en fullservicehamn som hanterar allt från containers och RoRo till skogsprodukter och flytande bulk. Med drygt 150 anställda omsatte företaget omkring 357 miljoner kronor 2024 och hanterade cirka 6 miljoner ton gods. Bolaget finns i både Halmstad och Varberg och arbetar längs hela logistikkedjan – från start till mål. Läs mer på hallandshamnar.se.

