Postnord rustar för rekordjul

Årets shoppinghögtid står inför dörren och Postnord förbereder sig för ett nytt rekordår. Black Week startar den 24 november och toppar på Black Friday den 28 november, därefter kommer Cyber Monday och julhandeln.

Årets julhandelsperiod förväntas bli mer intensiv än någonsin. Förra året slog e-handeln under Black Week alla tidigare rekord för Postnord, då paketvolymerna ökade med över 17 procent. I december e-handlade visserligen färre personer men för mer pengar. Nu räknar företaget med ett nytt rekordår och prognosen pekar på en ökning med 10 procent i pakethantering från fjolårets rekordnivåer.

Företaget gör som vanligt en rad förstärkningar inför Black Week och julen. Det gäller bland annat utökade öppettider i kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket samt ökad kapacitet på servicepunkter och extra paketboxar.

– Utöver våra bemannade ombud har vi satt upp fler paketboxar runt om i landet sedan förra året. Totalt finns nu drygt 170 000 fack över hela landet att tillgå jämfört mot 125 000 i fjol, kommenterar Johan Uddin, chef för produktion inom affärsområde Paket.

Förra året slogs rekord på samtliga terminaler både när det gäller sorterade volymer och antal hemleveranser. För att underlätta för privatpersoner som vill skicka julklappar utökas antalet självservicestationer för att minska köerna hos ombuden.

– Det här är årets mest intensiva, men också roligaste, period. I fjol var ett rekordår och allt pekar på att ännu fler paket kommer att passera våra terminaler 2025. Hela organisationen är förberedd för att ta sig an utmaningen, kommenterar Johan Uddin.

Företagets paketvolymer brukar toppa det första vardagsdygnet efter Black Friday.