Enligt den senaste månadsundersökningen från Postnords E-barometern minskade antalet svenskar som e-handlade i december med 1,1 procentenheter, jämfört med december 2023. Minskningen syns tydligast hos unga män. Samtidigt e-handlade kunderna för mer pengar.
80,7 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år e-handlade under december månad, enligt E-barometerns senaste månadsundersökning. Det är en minskning med 1,1 procentenheter jämfört med december 2023. Det är också en minskning jämfört med kampanjintensiva november. Försäljningen minskade med 1,8 procentenheter. Minskningen kommer framför allt från de yngre männen, som e-handlade betydligt mindre under december.
Konsumenterna uppgav att de i genomsnitt spenderade 2 718 kr per person online från svenska e-handlare. Det är en ökning med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Trots denna ökning är det fortfarande 4 procent lägre än e-handeln i november.
De som spenderade högst belopp under december var män i åldern 30-49 år, de e-handlade för 3 324 kronor. Därutöver handlade de för 1 983 kronor från utländska e-handlare, vilket är en stark ökning jämfört med november.
Kläder och skor i topp
Kläder & skor är fortfarande det som svenskarna handlat mest under månaden, försäljningen av sport och fritid är kvar på ungefär samma nivå som i november. Att kvinnorna i så hög grad handlar apoteksvaror gör att den fortsätter vara kvar som tredje största kategori totalt, men den kämpar med skönhet och hälsa om tredjeplatsen för kvinnor. Männen fortsatte att köpa hemelektronik även under julhandeln.