Black week är här – viktig för handeln

I veckan äger rea-veckan Black week rum, som avlutas med Black friday på fredag. Svensk Handels prognos visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

Enligt Svensk Handels undersökning planerar sex av tio svenskar att handla under Black Week. Detta är en tydlig ökning från förra året, då fyra av tio planerade att göra inköp. Även om detta är ett positivt tecken, kvarstår flertalet utmaningar för handeln, där många företag kämpar för sin överlevnad. ”Black Week och den kommande julhandeln kan bli avgörande för årets resultat.” skriver Svensk Handel.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation. Black Week ger en viktig injektion, men den löser inte de utmaningar som branschen fortsatt står inför, kommenterar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Fortsatt vittnar handelsföretagen om en verklighet där konsumenternas köpkraft är låg. Intresset för Black Week är högre än tidigare, särskilt bland yngre konsumenter. Mode och skönhet fortsätter att dominera som de mest populära kategorierna, medan hemelektronik tappar något. Däremot planerar färre konsumenter att köpa julklappar under veckan jämfört med förra året, vilket kan tyda på en något försiktigare konsumtion.

Under Black Week ställs handeln inför både ett högt tempo och höga förväntningar från konsumenterna. De nya reglerna i prisinformationslagen, som kräver transparens och noggrannhet i all prisinformation, innebär ytterligare utmaningar för företagen.

– Vi uppmanar givetvis alla våra medlemmar att säkerställa korrekt prisinformation, vilket en överväldigande majoritet också gör. Man bör dock från myndighetshåll lyssna på de varningssignaler som kommer från branschen. Det är ett faktum att reglerna inte alltid är lätta att följa, kommenterar Maria Mikkonen.