Under Black Weeks mest intensiva dygn hanterade Postnord 1,2 miljoner paket och varubrev, jämfört med en halv miljon ett vanligt dygn. Även om konsumenterna handlar för samma totalsumma som tidigare så läggs pengarna på lite billigare varor.
Postnords E-barometer inför Black Week visade att sex av tio svenskar planerade att handla minst hälften av sina julklappar online. Tre av tio uppgav att de skulle köpa sina julklappar redan under Black Week. För Postnord innebar det en hel del paket och varubrev att hantera.
– För Postnords paketverksamhet peakar volymerna det första vardagsdygnet efter Black Friday, det vill säga i år den 27-28 november. Under det mest intensiva dygnet hanterade vi 1,2 miljoner paket och varubrev, i nivå med förra året. Det kan jämföras med en vanlig vecka då vi i snitt sorterar runt en halv miljon paket per dygn, kommenterar Marie Rudolfsson, chef för affärsområdet paket på Postnord.
Rapporten visade också att de svenska konsumenterna tänkte handla för lika mycket pengar som i fjol. Bland de yngre konsumenterna (18-29 år) verkar handlandet öka.
– En tydlig trend är att e-handelns erbjudanden börjar allt tidigare, med följd att konsumenterna också handlar tidigare. Black Friday blev Black Week och kan i framtiden mycket väl bli Black Month. Konjunkturen påverkar beteendet kring jakt efter prisvärda klappar, men inte totalsumman. I E-barometern ser vi att konsumenterna lägger ungefär samma totalsumma på julklapparna men på lite billigare varor, kommenterar Linn Bjurek, projektledare på E-barometern Postnord.