Den svenska e-handelns omsättning ökade med 5 procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period under 2023. Nytt för kvartalet är att möbel- och inredningshandeln visar positiv utveckling. Det visar Postnords senaste E-barometern, som vittnar om en försiktigt positiv trend för hela e-handeln.
Under tredje kvartalet 2024 ökade e-handeln sin omsättning med 5 procent jämfört med motsvarande period 2023. Det markerar det tredje kvartalet i rad där utvecklingen överlag ser positiv ut för e-handeln. Och enligt E-barometern syns förbättringar i samtliga branscher, fast på lite olika sätt. Sex av åtta branscher visar en positiv tillväxttakt medan resterande visar att den negativa utvecklingen har mattats av.

Apotekshandeln är fortfarande den bransch som har starkast utveckling på 19 procent, en trend som har hållit i sig sedan pandemin bröt ut. Därefter kommer modehandeln som ökat sin omsättning med 9 procent. Här har de två senaste kvartalen visat på volymökningar för branschens e-handel.
Nytt för tredje kvartalet är att möbel- och heminredningshandeln också visar en positiv utveckling på 2 procent. Senast branschen hade en positiv tillväxt på nätet var 2021, vilket visar att även kapitaltunga varor börjat återfå konsumenternas intresse. Även bygghandeln visar tecken på att läget förbättrats, även om fortfarande visar en negativ utveckling på 5 procent. Men den är betydligt lägre än de senaste åren.
Black Week och julhandeln
I takt med sjunkande inflation och styrräntor har e-handlarnas och konsumenternas förväntan på framtiden stärkts. Fyra av tio e-handlare tror på en ökad e-handelsförsäljning i slutet av 2024, enligt E-barometern. Samtidigt uppger färre konsumenter än vanligt att de tänker e-handla julklappar i år.
Bara 54 procent av konsumenterna är helt säkra på att de kommer e-handla julklappar i år, vilket är den lägsta siffran sedan 2017. Julhandeln online förväntas minska med 0,6 miljarder kronor jämfört med 2023.
Rapporten visar att yngre konsumenter avvaktar i högre utsträckning med sina stora inköp under året till Black Week. De planerar till och med att utnyttja handelshögtiden i högre utsträckning i år än i fjol, där en av fem tror att de kommer spendera mer i år. Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin under Black Week, där sju av tio män mellan 18-29 planerar att shoppa.