Norska autmationsföretaget Element Logic lanserar en ny molnbaserad dataplattform som samlar in, analyserar, delar och använder dataströmmar från flera datakällor i realtid. ”Tillgång till beslutsstöd och datainsikt är avgörande för att överleva” kommenterar Elements vd Dag-Adler Blakseth.
Plattformen, som döpts till eLogiq, bygger på Microsoft Azure-teknik med det långsiktiga målet att vara en helautomatiserad lagerlösning som optimerar sig själv.
– En osäker framtid förstärker behovet av att reagera snabbt inom intralogistik och i hur vi hanterar varor internationellt. Tillgång till beslutsstöd och datainsikt är avgörande för att överleva, optimera drift och logistik samt för att förbli lönsam på en föränderlig marknad, kommenterar Dag-Adler Blakseth, vd på Element Logic.
Optimerar lagerdriften
Element Logic har samarbetat med Microsoft och dataplattformen bygger på deras molnbaserade Azure-teknik. Plattformen ska göra det möjligt att samla in och analysera dataflöden från olika källor i realtid, och därmed kunna göra åtgärder för att omedelbart optimera lagerdriften.
– Den nya plattformen är ett viktigt steg för att optimera lagerdriften. Att göra data tillgänglig öppnar flera möjligheter till förbättringar, effektivitet och tillväxt, kommenterar Daniel Reime, Global Partner Solutions Leader på Microsoft Norge.
– Med eLogiq kan vi hjälpa våra kunder att förbättra interna processer, öka effektiviteten och ge dem snabbare och mer pålitlig orderhantering, kommenterar Sutharshan Nadarajah, CTO på Element Logic.
Data är guld
För att vara konkurrenskraftig på en föränderlig marknad är tillgång till data från interna och externa källor avgörande. Mer data ger bättre insikt för att fatta korrekta och snabbare beslut.
– Det finns värdefulla data i våra kunders lagerlösningar, och eLogiq samlar in och strukturerar den i en databas. Datan finns i flera källor, inklusive Element Logics andra mjukvarulösningar, förklarar Sutharshan Nadarajah.
Under de kommande månaderna och åren ska fler tjänster och applikationer att läggas till eLogiq, allt från en instrumentpanelslösning som visar bearbetad nyckeldata baserad på KPI:er till en API-lösning som gör det möjligt för lagerhanteringssystem att hämta rådata från eLogiq.
Framtida tjänster kommer också att innehålla prediktiva analyser av varuflöde och möjliga problem, ytterligare optimering av lagret och själva datalösningen samt datainsamling för att dokumentera hållbarhet, riskhantering och regulatoriska krav.
– Långsiktigt är målet en automatiserad lagerlösning som optimerar och justerar sig själv utifrån datainsikter, förklarar Sutharshan Nadarajah.