Finlands regering vill permanent halvera farledsavgifterna, som varit sänkta temporärt sedan 2015. Därigenom vill man stärka den finska exportindustrins konkurrenskraft.
Den finska farledsavgiften halverades redan 2015 temporärt, då med skälet att att kompensera svaveldirektivets kostnader för sjöfarten. Den lägre nivån på farledsavgiften har därefter behållits, med anledningen att det stärker den finska konkurrenskraften och stöder en återhämtning under och efter Coronapandemin. Utan lagstiftningsåtgärder skulle farledsavgiften höjas den första januari 2024.
Nu föreslår dock den nuvarande regeringen under statsminister Petteri Orpo att halveringen av farledsavgiften för fartyg inom handelssjöfart på Finlands territorialvatten permanentas.
– En permanent halvering av farledsavgiften är ett sätt för regeringen att sörja för hörnstenen i den finländska ekonomin, det vill säga exportindustrins konkurrenskraft och i och med det för de finländska arbetsplatserna. Detta har en särskilt positiv effekt för kusttrakterna från Kotka till Kemi. Regeringen kommer att genomföra många lagprojekt och investeringar som ska stärka Finland. Vid ministeriet har vi redan kavlat upp ärmarna och det lönar sig också att aktivt följa vårt arbete, kommenterar kommunikationsminister Lulu Ranne.
En permanent halvering ska genomföras i två faser för att undvika onödig byråkrati och överlappande beredningsarbete. I den första fasen föreskrivs om en temporär halvering av farledsavgiften 2024–2027. I den andra fasen upphävs den temporära halveringen och föreskrivs om en permanent halvering av farledsavgiften från ingången av 2025.
Förändrad geopolitik
Det förändrade geopolitiska läget, med Finland som ny Nato-medlem och de stora gröna investeringar som görs i norra delen av landet, kräver stora satsningar på ett förbättrat transportnätverk, enligt en färsk rapport från handelskamrarna i västra Finland. Det handlar om investeringar på 40 miljarder euro i investeringar i produktion som kommer belasta vägnätet både under byggtiden och permanent, vilket bland annat gör att vägnätet mot hamnarna måste förbättras, enligt ett referat av rapporten i HBL.