Framåt för e-handeln i november

Postnords E-barometern och Svensk Handels E-handelsindikator visar på starka siffror för onlinehandeln i november, i vilken mån det fanns tillväxt är dock oklart.

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor, vilket de menar är en ökning med hela 25 procent jämfört med november 2023. Under november menar Svensk Handel att 76 procent av de svenska konsumenterna e-handlade, vilket är en av de högsta nivåerna som presenterats i E-handelsindikatorn sedan de hårda pandemirestriktionerna 2020 trädde i kraft. Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument ökade också markant, från 2 411 kronor i november 2023 till 2 851 kronor i år.

Postnord skattar det genomsnittliga köpbeloppet till ungefär detsamma i sin E-barometer: 2836 kronor, men det är bara några få kronor mer än förra årets undersökning då köpbeloppet skattades till 2782 kronor. De ser därför bara en marginell ökning av e-handeln, på 1,9 procent mer än 2024. Postnord skattar andelen konsumenter som e-handlat i november till 82,5 procent.

Enligt Svensk Handel spenderas ungefär var tionde e-handelskrona hos utländska aktörer, där Temu och Shein vuxit starkt under 2024. Sett över en femårsperiod har utländska företag fördubblat sin marknadsandel av svenska privatkonsumenters e-handel när vi specifikt tittar på november som är en av de absolut viktigaste månaderna på året för svenska e-handlare.