KRÖNIKA Rikedom kan mätas i mycket annat än marknadsledande ekonomiska marginaler, speciellt inte om de nås på bekostnad av hållbarhet, skriver Peter Hesslin i en krönika om affärslivets dubbla standarder.
Ur Dagens Logistik nr 4 – nytt nummer ute nu!
Häromdagen pratade jag CSR med en kollega, och förkastade begreppet till kollegans förskräckelse. Jag uttryckte mig i vanlig ordning ganska oredigerat: “Upp med agendan, ut med budskapet och släng pengar på det. Det ser bra ut. Nu går vi vidare och fokuserar på sista raden, hållbarhet är sekundärt, det är pengarna vi vill åt.”
Finns det undantag? Absolut! Och det är dags för er att kliva fram – att predika om vad som är rätt och fel vid varje givet tillfälle. Outtröttligt.
Nyligen ställde jag frågan till en person anställd på ett transportföretag (oviktigt vilket) om de kan tänka sig att köra leveranserna åt bolag som Temu och Shein? Svaret var; hur skulle vi kunna låta bli? Det är stora volymer som alla vill åt. Men skulle du själv beställa från dessa gigantiska marknadsplatser? Inte förvånande är svaret: Nej. Varför? Av rent etiska skäl, det är inte hållbart och det finns mycket bättre alternativ.
För ett antal år sedan var jag själv på besök hos en av dessa marknadsplatser, på andra sidan Atlanten, för att de skulle välja oss som distributionspartner. Idag kan jag inte se hur jag kunde försvara den resan. Samtidigt stod jag nämligen i SVT och pratade om hur man bör vara försiktig med att beställa från den här typen av företag som säljer varor som saknar CE-märkning och har knapphändiga innehållsförteckningar. Jag önskar att jag kunde göra den resan ogjord. Det jag nu kan göra är det jag tycker är rätt, och stå för det.
Samtidigt stod jag nämligen i SVT och pratade om hur man bör vara försiktig med att beställa från den här typen av företag som säljer varor som saknar CE-märkning och har knapphändiga innehållsförteckningar.
Tänk om jag som logistikaktör sa nej. Vi kan inte leverera era paket – det går helt enkelt inte hand i hand med vår hållbarhetsagenda. Inget logistikföretag jag känner till skulle ens komma på tanken. De ekonomiska konsekvenserna av att inte få del av denna ytterst ohållbara kaka är alldeles för stora. Pengar, pengar, pengar.
“Vi kör på el” eller “Alla våra leveranser sker med cykel”. Distribution av dessa varor bidrar med en promille eller två i en lång kedja av miljöpåverkande aktiviteter innan vi bär plagget eller använder laddaren. Egentligen är det, utifrån varan som levereras, obetydligt om den körs till din ytterdörr med el eller diesel. Den stora boven är tillverkning och även transporten från Asien till Sverige, speciellt om varorna vi klickar hem sänds styckvis, med flyg.
Inte förrän alla i kedjan tar sitt ansvar kommer vi att förändra världen. Vad kan lilla jag göra? Mycket. Vi har alla en mycket större påverkan än vi tror.
Konsument: sluta köpa det du vet inte är hållbart, det finns både nytt och second hand som går att konsumera med gott samvete. Ta inte bilen, ta cykeln eller åk kollektivt när det går. Ta tåget istället för flyget, det fungerar fint, trots all kritik SJ och andra operatörer får.
Tjänsteleverantör: Var en partner till hållbara bolag, det kommer att löna sig över tid. Ni bär liksom oss konsumenter ett gigantiskt ansvar. Exemplet inom last mile och logistiken är bara ett av många som kan lyftas. Men att just jag tar detta exempel kanske inte är konstigt, givet min bakgrund.
Varuägare: Jag förstår verkligen att det är svårt, men det minsta man kan göra är att leva som man lär, ta ställning och ta fighten. Rikedom kan mätas i mycket annat än marknadsledande ekonomiska marginaler, speciellt inte om de nås på bekostnad av hållbarhet.
Peter Hesslin
Peter Hesslin har bakgrund hos bl a DHL och Postnord och är nu grundare av konsultföretaget Hodie