Enligt branschorganisationen Svensk Handels senaste prognos kommer årets julhandel att öka jämfört med i fjol. Omsättningen förväntas nå upp till 24 miljarder kronor, vilket kommer som goda nyheter för ansträngda handelsföretag.
Årets prognos för julhandeln är högre än föregående års svaga prognos och indikerar att den totala volymen varor som säljs under årets julklappshandel kommer att öka jämfört med förra året. Det är positiva nyheter för handlarna som får en stor del av sina årsintäkter från julhandeln.
– Räntesänkningar till trots så har inte konsumtionen kommit i gång på det sätt som många handelsföretag hade hoppats på, och vi vet att vissa branscher inte heller fick det uppsving som de så väl behövde under Black Week. Därför är det glädjande att prognosen för julhandeln är något högre i år. Handeln är verkligen i behov av en god jul och vi hoppas nu på att konsumenterna gärna unnar sig lite extra under kommande högtid, kommenterar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Svenskarnas intresse för second hand håller i sig och sätter avtryck i julhandeln. Var fjärde uppger att någon av klapparna under granen kommer att bestå av en second hand-produkt. Det är en liten ökning jämfört med i fjol då nivån låg på 24 procent. Branschorganisationen ser positivt på utvecklingen, men önskar att regeringen sänkte momsen på second hand för att stimulera marknaden ytterligare.
Allt fler julklappar från Temu och Shein.
I årets julprognos tillfrågas respondenterna huruvida de tänker köpa julklappar via någon av de kinesiska onlinegiganterna Temu eller Shein. Totalt är det nästan var femte (18%) som uppger att de har eller kommer att julhandla från dessa aktörer. Det är en utveckling som oroar branschorganisationen.
– Vi har under lång tid påtalat farorna i de kinesiska onlinegiganternas framfart. Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år, kommenterar Maria Mikkonen.