Köpcentrum tog tillbaka mark 2022

Den senaste köpcentrumkartläggningen från HUI visar att den totala omsättningen i köpcentrum och handelsområden ökade med 8,1 procent i löpande priser under 2022. Köpcentrum ökade med hela 11,4 procent i löpande priser och handelsområden med 5,0 procent.

HUI och NCSC, medlemsföreningen Nordic Commercial Spaces & Communties, släpper nu rapporten Svenska Köpcentrum som ger en heltäckande bild av den svenska köpcentrumbranschens utveckling under 2022.

Rapporten visar att särskilt Sveriges köpcentrum återtog mark 2022, efter att pandemins restriktioner släppt. Köpcentrumens omsättning växte med 11,4 procent i löpande priser under 2022 – något över inflationen som låg på 10,2 procent 2022, och var den drivande kraften av tillväxten i branschen.

Det är dock bra mycket bättre än e-handeln, som enligt E-barometern backade sju procent 2022.

Omsättningstillväxt per år i löpande priser. Källa Svenska Köpcentrum 2022.

”De branscher som dominerar i köpcentrum såsom beklädnad, restaurang och kommersiell service såg en stark tillväxt under året när konsumenter gick tillbaka till arbete och andra aktiviteter utanför hemmet.” skriver HUI i ett pressmeddelande om rapporten.

Även handelsområdenas omsättning ökade – men bara med fem procent. Sett till totalen av Sveriges köpcentrum och handelsområden så växte de med 8,1 procent i löpande priser och är nu tillbaka på 2019 års nivåer.

– Handel på kommersiella platser som köpcentrum, gallerior och handelsplatser är återigen motorn för svensk detaljhandel. Ett tydligt bevis på att svenskarna prioriterar service och upplevelser, kommenterar Kajsa Hernell, vd för NCSC.