Efter 22 år i Sverige har Lidl blivit en del av det svenska folkhemmet, och nu har det blivit okej – kanske nästan trendigt – att knapra på Lidl-choklad och tyska korvar. Storskaliga inköp, kurerat sortiment och effektiv logistik är delar av konceptet, liksom anpassning till den lokala marknaden. Lidls logistikchef Maximilian Perlitz berättar hur man anpassar den tyska lågpris-logistiken till svenska villkor: Lidl Sverige blir nu först av de svenska dagligvarukedjorna med helt fossilfria transporter.
Artikel ur Dagens Logistik nummer 2 2025 – nytt nummer ute nu!
När Lidl först kom till Sverige 2003 möttes kedjan av skepsis; mycket var främmande för en svensk konsument, som stilen på butiken, sortimentet, de annorlunda varumärkena och personalen: hade de verkligen bra arbetsvillkor? Sedan dess har Lidl integrerats både på dagligvarumarknaden och i det svenska medvetandet. Lidl är fortfarande lågpris, men har numera betydligt mer frukt och grönt än en klassisk Lidl-butik, ett ekologiskt utbud och ett eget svenskt varumärke: “Matriket”. Affärsidén är att erbjuda hög kvalitet till ett lågt pris, blannd annat genom att köpa in stora partier från grossister och ha en hög andel EMV: egna märkesvaror.
Sverige mindre marknad
Tysken Maximilian Perlitz är Lidl Sveriges logistikchef sedan 2023. Han kom till bolaget direkt efter gymnasiet, i en speciell typ av tysk högskoleutbildning som kombineras med trainee-plats på ett företag; i hans fall Lidl.

– Efter det har jag jobbat i olika ledarroller inom logistik i södra och västra Tyskland i drygt 10 år.
För att få uppleva något nytt nappade han på en tjänst i Sverige, som teamchef för centrallogistik, med ansvar för transport och återvinning.
– Efter Tyskland kändes det spännande att prova på och jobba på en mindre marknad, och se hur det fungerar där. I Sverige blir det mer “hands on”: fler uppgifter fördelas på färre personer vilket gör att man får vara kreativ. När jag väl var här fick jag frågan om att kliva på som logistikchef och det ville jag såklart.
Något som han brukar dra upp för att imponera på de tyska kollegorna är de svenska avstånden. Från lagret i Rosersberg där vi möter honom, är det hela 900 km till Lidls nordligaste butik, belägen i Boden i Norrbotten.
– Det tycker de är väldigt annorlunda och exotiskt, säger Maximilian Perlitz.
Först ut med fossilfritt
De stora avstånden till trots är Lidl Sverige först ut inom koncernen att ställa om till fossilfri drift av företagets varutransporter – något som är extra utmanande för en dagligvaruaktör då det handlar om tempererat gods, där även kylaggregat kräver energi.
– Den stora utmaningen är såklart kostnaden. För att ställa om krävs ny teknik – och ny teknik är dyrare än dieselteknik. Vår flotta består dels av dieselfordon som går på HVO, biogasfordon samt elfordon. Byter du till LGB (biogas) och el måste du betala mer för fordonen. Men även infrastrukturen är en utmaning. Biogas finns inte överallt, och samma sak gäller laddning.
Vad är du mest stolt över när det gäller den här omställningen?
– Det är såklart att vara först med fossilfria transporter, men även i att ha gjort det tillsammans med våra partners. Vi jobbar med nio åkerier inom tempererade transporter och utan vi som kund som driver på är det svårt för åkerier att ställa om. Vi har inte bara utvecklat vår verksamhet utan även deras, vilket känns väldigt roligt.
– Jag tycker också det är modigt av oss att göra detta i en skakig omvärld, när priserna snabbt går upp och ner.
I Örebro- och Halmstadregionen används bara HVO och LBG-lastbilar, men i Mälardalen används även sex elfordon från Einride.
– Det är bara här i Rosersberg som vi har alla tre fordonsslag, berättar Maximilan Perlitz.

100 000 anställda i Tyskland
Den första Lidl-butiken öppnade 1973 i Ludwigshafen, och idag finns Lidl med över 12 000 butiker i 31 länder världen över. På hemmamarknaden Tyskland har man 39 logistikcenter och över 100 000 anställda. I jämförelse är Sverige betydligt mindre, med 207 butiker och 5 000 anställda. Här är siktet fortfarande inställt på att ta marknadsandelar, och man har ännu inte gått i vinst – även om man var nära 2021. Omsättningen för räkenskapsåret 2023–2024 landade på 18,6 miljarder, förlusten på 185 miljoner. Men de två senaste räkenskapsåren har Lidl vuxit med 30 procent – att jämföra med dagligvarumarknadens tillväxt på 13,2 procent.
Only in Rosersberg
Lidl Sverige är ensamma i koncernen att uppnå en fossilfri fordonsflotta till 2025.
– Hela Lidl kommer att ställa om och där räknar nog alla med att det är el som är framtiden. För elen har vi dock fortfarande utmaningen med distanserna. De 900 km till Boden vill du t ex inte köra på el om du inte vill stanna ofta.
Dock passar elfordonen mycket bra för att leverera lokalt på natten, vilket är Lidls standardmodell. 85 procent av leveranserna till butik sker nattetid.

– Vi levererar på natten så ofta vi kan, då det effektiviserar leveranserna och minskar utsläpp, kostnader och dagstrafik, säger Maximilian Perlitz.
För Boden-leveranserna planerar Lidl även att införa HCT-fordon – extra långa lastbilar, som effektiviserar leveranserna och minskar kostnaderna.
– Tåg är tyvärr inte ett alternativ, då vi vill ha en hög leveranssäkerhet.
Pandemin utmanande
Lidl sköter logistiken från tre lager i Sverige: Det första etablerades i Halmstad 2003 och har genom åren byggts ut till 41 000 kvm. Här hanteras även kedjans frysta segment. Lagret i Rosersberg invigdes 2013 och ersatte då ett tidigare lager i Eskilstuna. Fastigheten byggdes ut 2018 och är idag på 57 000 kvm, och här hanteras Lidls torra och kylda segment. Det senaste lagertillskottet ligger i Örebro och invigdes 2019 och är på drygt 50 000 kvm.
– Under pandemin fanns det planer för ett fjärde lager i Göteborgstrakten, men det har vi lagt på is – just nu klarar vi oss på befintliga ytor.
Text och foto Klara Eriksson


