Daniel Lundh och Storekey bröt 2018 ny mark när man lanserade den obemannande livsmedelskedjan Lifvs med tillhörande teknisk plattform. Idag, ett 20-tal obemannade butiker senare, återgår man till techspåret och lägger ut butikerna på franchise.
Lifvs har haft som plan att rulla ut 300 obemannade butiker runt om i Sverige, men nu överger man de planerna, och återgår till att sälja en teknisk plattform för driften.
– När vi visat att det går att öppna och driva obemannade butiker var det ganska naturligt att avveckla butiksdriften. Livfs har blivit ett koncept som vi sett stort intresse för från franchisetagare, de får ett helt paket med butiksmodul, avtal med leverantörer och Storekey-plattformen för butiksdriften. Genom att vi frångår egen drift av butiker frigörs nu ett 20-tal modulbutiker för franchisetagare, säger Daniel Lundh till Di.
Bland annat har teknologin sålts till Axfood som kommer göra om sex närbutiker till dygnetruntöppna butiker. I Sverige har Storekey även avtal med Interflora och Skistar. Under 2022 backade Storekeys omsättning från 22,3 miljoner kronor till 16,2 miljoner kronor. Rörelseförlusten gick från -31,3 Mkr till -20,0 Mkr, enligt Di.