TPL-branschen frodas och står för mer än en tredjedel av lagertillväxten i Svergie under 2023. Fraktstörningarna bidrar också till att varuägare vill säkra upp lagernivåerna och flyttar lagren närmare konsument och produktion.
– Vi ser en ökad efterfrågan som ett resultat av en osäker omvärld. Allt fler vill ha sitt lager närmare sin hemmamarknad, säger Andreas Nilsson på BLL Lager och Logistik.
Tredjepartslogistik växer snabbt i hela världen. Det visar Dagens Logistiks årliga TPL-kartläggning, som publicerades i juni. Globalt omsatte TPL-branschen 957 miljarder USD under 2021 och marknaden för kontraktslogistik väntas växa med 8,6 procent per år 2022–2030, enligt Grand View Research. Tillväxten drivs främst av e-handeln, som genererar nya logistikbehov i alla led. Att globala försörjningskedjor blir mer kundfokuserade bidrar också till en ökad outsourcing av logistikfunktioner, då företagen vill öka sin flexibilitet. Enligt Third Party Logistics Study 2021 utgör outsourcing omkring 53 procent av varuägarnas totala logistikkostnader, en andel som växt procentuellt de senaste åren.
TPL-tillväxten i Sverige avspeglar sig i statistiken över planerade logistikbyggen; under 2023 planeras 11 större logistikfastigheter på sammanlagt 338 000 kvm att färdigställas för TPL i Sverige, enligt Dagens Logistiks statistik. Det är en dryg tredjedel av den totala tillkommande ytan – samma andel som tidigare år av en dock växande totalyta. Många aktörer som DL talat med vittnar också om en stor ökad efterfrågan på lagringstjänster, både inom handel och produktion. Att ekonomin svajar leder också till att många varuägare skjuter på större investeringar i egna lager, vilket även det gynnar TPL-branschen.
Ökad efterfrågan på “hemmalager”

En aktör som tydligt märkt en ökad efterfrågan på lagringstjänster är TPL-aren BLL Lager och Logistik, som ägs av EBJ Logistik och har ca 25 000 kvm lageryta i Båstad, Ljungby, Värnamo och Vaggeryd.
– Vi ser en ökad efterfrågan som ett resultat av en osäker omvärld. Allt fler vill ha sitt lager närmare sin hemmamarknad, säger Andreas Nilsson, delägare och sälj- och marknadsansvarig BLL Lager och Logistik.
-Rätt lagerhållning nära hemmamarknaden tillsammans med vår branschkännedom, är det som efterfrågas allt mer.
Söker ökad trygghet
Att anlita en extern aktör frigör tid för att fokusera mer på marknad och försäljning, men också ökad trygghet, menar Andreas Nilsson.
– Det fler sätter värde på nu är våra upparbetade relationer inom transport. Oftast innebär det en förutsägbarhet som känns extra viktig just nu. Det handlar både om företagets ekonomi där försenade leveranser driver kostnader. Men det handlar också om förtroendet gentemot deras slutkunder – att kunna leverera när det förväntas, fortsätter Andreas Nilsson.
Trenden att vilja ha lagret närmare hemmamarknaden syns enligt BLL både hos e-handlare och andra kunder, framförallt hos de som har sin produktion i Asien.
– Vi ser även att komponentbristen påverkar de flesta produktgrupper och branscher. Så pendeln från Just-in-time är på väg tillbaka. Nu vill fler ha ökad tidsmarginal och trygghet, men utan att behöva bygga ut sina lokaler och upparbeta alla relationer själv. Sådant tar tid, konstaterar Andreas Nilsson.
Av Hilda Hultén
Läs hela Dagens Logistiks TPL-kartläggning i DL nummer 2 2022