Årets mest intensiva shoppingperiod står för dörren och Postnord förbereder sig för ökade volymer. Black Week startar den 25 november med höjdpunkten Black Friday den 29 november. Därefter kommer Cyber Monday och julen. Förra året passerade över 1,2 miljoner paket genom företagets terminaler under Black Weeks toppdygn.
Hur stor e-handeln kommer att bli i år är svårt att förutse men Postnord gör i vanlig ordning en rad förstärkningar inför Black Week och julhandeln. I förberedelserna ingår bland annat utökade öppettider för kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket och större kapacitet på servicepunkterna än förra året.
– Vi förbereder oss som vanligt väldig noga, och ser med glädje fram emot årets roligaste period! Det är svårt att förutse volymerna i år på grund av det ekonomiska läget, men konsumenterna kommer att vilja hitta bra priser och har fokus på Black Friday, Black Week och Cyber Monday, kommenterar Johan Uddin, chef för produktion affärsområde Paket.
För att underlätta för privatpersoner att skicka paket inför jul och minska köerna hos ombuden så utökas antal självservicestationer från 68 till 168 stationer.
– Jämfört med samma period förra året har vi ett starkare servicenät med större kapacitet. Förutom våra bemannade ombud har vi satt upp omkring elvahundra nya paketboxar. Totalt finns nu drygt 125 000 fack över hela landet att hämta paket i, kommenterar Johan Uddin.
För paketverksamhetem peakar volymerna det första vardagsdygnet efter Black Friday. Under det mest intensiva dygnet förra året hanterades 1,2 miljoner paket, det går att jämföra med en vanlig vecka som har runt en halv miljon paket per dygn.