Rekordtrafik på Svinesund belyser digitaliseringsbehov

Den största gränsövergången mellan Norge och Sverige är Svinesund, norr om Strömstad på svenska sidan. Övergången pressas hårt av ökad trafik och det blir långa köer vid tullstationerna. Nu efterfrågar Svinesundskommittén satsningar på att digitalisera tullklareringen och att gods flyttas över till järnväg.

Trafiken över Svinesund, där ett timmerfartyg gick på grund förra veckan, har nått nya rekordnivåer. Under 2024 uppmättes en total trafikmängd på 23 6 00 fordon per dygn, enligt ny statistik från norska Statens vegvesen. Trafikvolymen har inte varit så stor sedan den nya bron invigdes 2005. Det är idag Sveriges mest trafikerade gränsövergång på väg.

Utvecklingen skapar nya utmaningar. Svinesundskommittén belyser särskilt den tunga trafiken som ökat med 19 procent från 2023 till 2024. Totalt passerar 2 953 tunga fordon dagligen. Den redan hårt trafikerade Svinesundsbron riskerar därför att drabbas av ökade köer vid tullstationerna med längre väntetider som följd.

– Svinesund är navet för handeln mellan Norge och Sverige. Det är vägen in och ut ur EUs tullunion, vilket ställer extra krav på övergången, kommenterar Linn Laupsa, ordförande i Svinesundskommittén och vice ordförande i Halden kommun.

För att lösa problemet menar kommittén att Sverige bör få igång arbetet med att digitalisera tullklareringen. Eftersläpningen av digitala verktyg försvårar handeln mellan länderna. Norge är redan på god väg menar kommittén.

Flytta gods till järnväg

Den snabba ökningen av godstrafik sätter också hård press på infrastrukturen och skapar flaskhalsar. Särskilt över den nya bron där kilometerlånga köer av långtradare är vanligt på eftermiddagarna. Därför vill kommittén också se satsningar på att flytta över mer gods från väg till järnväg. Det skulle minska trycket på broarna och minska köerna samtidigt som utsläppen minskar.

– Det finns stor potential i att utveckla järnvägsförbindelserna mellan Norge och Sverige, med den s k Mulighetsstudien Oslo – Göteborg som pekar på att man med relativt enkla och samhällsekonomiskt lönsamma åtgärder i järnvägssystemet i Dalsland kan flytta gods till järnväg, kommenterar Cecilia Nilsson, vd för Svinesundskommittén.