Varbergstunneln är nu redo för byggnation, efter ett års försening till följd av stort inläckage av grundvatten. Nu går projektet över i byggandet av dubbelspåret som löper under centrala staden och ansluter till Västkustbanan söderut.
Byggandet av Varbergstunneln drog igång 2019 och ligger idag ungefär ett år efter tidsplanen, med nuvarande prognos för trafikstart satt till juli 2025. De senaste två åren har man arbetat med tunneldrivning och tätning av sprickor i berget. Det är också här man har halkat efter, bland annat pga ett oväntat stort inläckage av grundvatten.
Under våren 2024 har man dock i huvudsak byggt färdigt själva tunneln och nu lägger man ökat fokus på markarbete, järnvägsbygge och installation.
– Vi har påbörjat det järnvägstekniska och installationsarbeten. Det är större arbeten än man kan tro. Redan nu läggs spår vid den södra tunnelmynningen och efter sommaren 2024 börjar vi lägga spår inne i tunneln.
Tunneln är en del i ett större projekt med 9 km nya dubbelspår mellan Varberg och Hamra söder om staden, där man ansluter det nya dubbelspåret till Västkustbanan. Projektet innefattar den 2,8 km långa spårtunneln i berg under bl a Stora Torget och Stadshotellet i centrala staden, 300 meter gjuten betongtunnel norrut och 900 meter öppet betongtråg vid infarten. Här hamnar även det nya stationshuset som håller på att byggas av Jernhusen.
Varberg får också en ny godsbangård med fem 750 meter långa spår plus ett stickspår ut till den närliggande hamnen. Bangården är också klar, men inte i drift fullt ut.
Näst sista flaskhalsen
Järnvägstunneln genom Varberg är den näst sista delen av utbyggnaden till dubbelspår på Västkustbanan mellan Göteborg och Lund. I fjol blev sträckan Ängelholm-Maria station norr om Helsingborg klar. När passagen av Varberg är klar återstår bara den korta men dyra infarten i norra Helsingborg, där det idag är enkelspår som i markplan går mellan bostadsområden till Helsingborg C. En tunnellösning väntas för ny infart mellan Maria station och Knutpunkten.