Världens första Ikea-secondhandbutik visar lönsamhet

Ikea startade 2021 en secondhandbutik i återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna för att testa att förlänga livet på begagnade produkter. Nu har pilotprojektet gått över till löpande drift, och butiken visar lönsamhet.

Ur Dagens Logistik nr 3 2024

De flesta som besökt Ikea-varuhus känner till avdelningen Fyndet – eller Cirkulärbutiken som det numera heter – där man säljer bl.a. returnerade, överblivna eller återköpta produkter. 

– Secondhandbutiken är någonting helt annat. Vi säljer begagnade Ikea-produkter som ofta har använts i många år och nu har rengjorts och kanske också renoverats, berättar Ken Lönnström, care & repair leader på Ikeas butik på ReTuna.

På återbruksgallerian ReTuna finns ett antal specialiserade butiker som säljer renoverade, ekologiska eller hållbart producerade varor, som kläder, leksaker, elektronik och möbler. Gallerian ligger intill en återvinningscentral så istället för att kasta saker – däribland sådant som köpts på Ikea – i olika containrar kan konsumenterna lämna in dem på inlämningsdepån Returen.  

– Vi kan samla information om produkternas livslinje och lära oss av detta,  säger  Ken Lönnström. Foto Privat

På Returen tas allting emot av personal som kan snabbt avgöra om en viss vara kan ha en återbruksframtid. Att någon faktiskt tittar på det som lämnas in fungerar som första gallring, samtidigt kan varorna grovsorteras utifrån vad de olika butikerna frågar efter. Inlämnade saker som bedöms ha ursprung på Ikea ställs in på en särskild yta som Ikeas personal går igenom varje morgon. 

– Vi väljer ut de saker som vi kan hantera, säger Ken Lönnström. Till att börja med försöker vi identifiera produkterna även om det ibland är tidskrävande. Vissa produkter har ju kanske bara sålts under en kort period.

Under projektfasen la man mycket resurser på just identifiering: hittade man inte någon digital information fick man slå i gamla kataloger. Data om varje produkt registrerades in i en egen databas – som idag har ca 50 000 produkter att leta bland. 

– Databasen sparar tid, framför allt vid prissättning. När vi identifierat en produkt är det dessutom enklare att hitta vilka reservdelar som kan användas.

Bygger på besök

När man bedömer att en vara kan bli återbrukad rengörs och funktionstestas den; trasiga möbler renoveras och exempelvis alla lampor säkerhetskontrolleras. Möbler som inte kan renoveras kan bidra med reservdelar, så som skruvar och lådfronter. Till skillnad från Cirkulärbutikerna kan man här även tvätta hemtextilier, till och med mattor. 

– I början registrerades också antal på alla artiklar, ja, till och med enskilda bestick, berättar Ken Lönnström. Idag försöker vi minimera tiden som vi lägger ner per artikel och registrerar bara möbler och lampor. 

Eftersom det inte finns några lagersaldon fungerar det inte heller att ha en webbshop, som Cirkulärbutikerna kan ha. Ken Lönnström menar att secondhandbusinessen istället bygger på att kunderna besöker butiken. Instagram är dock en stark försäljningskanal där man också delar med sig information om hur man kan förlänga livet på produkterna. Utöver detta har secondhandbutiken en anslagstavla där kunderna kan efterlysa produkter.

Ikeas olika varuhus köper idag tillbaka vissa produkter, t.ex. bokhyllor, skåp och bord: kunden kan få en värdering via en webbtjänst, och när man själv tagit den hela och rena produkten till varuhuset kan man få en värdecheck att handla andra produkter för. De återköpta produkterna kan sedan säljas i varuhusets Cirkulärbutik.

– Det som gör secondhandbutiken unik är att vi tar hand om produkter som annars skulle kastats, menar Ken Lönnström. Men för att det ska fungera behövs ett flöde av sådana varor, vilket vi har här i ReTuna.

Genom att registrera produkterna som secondhandbutiken får in i en egen databas – idag innehåller den ca 50 000 artiklar – så sparar man tid och underlättar prissättning. Foto Ikea

Minimerade transporter

Han berättar att Ikea testade att ha en secondhandbutik vid ett köpcenter i Malmö. Också där var det inkommande flödet av begagnade varor bra men transportkostnaderna visade sig bli för höga. Fördelen med ReTuna – som ligger vid en återvinningscentral – att Ikea har allt på samma ställe: inflödet av produkter, lagret där möblerna fixas till och själva butiken. 

Via secondhandbutiken kan kunderna också få tillgång till reservdelar till sina möbler. Butiken säljer dessutom textilier som tillverkats av återvunna personalkläder där man gjort nya tyger och andra material av textilfibrerna. 

– Ikea har ett mål att bli cirkulärt till 2030. Secondhandshopen har en viktig roll i detta genom att vi kan samla information om produkternas livslinje och lära oss av detta, konstaterar Ken Lönnström

 Av Leena Kossila

Författare till Circular Logistics in the Nordics, Cirkulär logistik och Cirkulära materialflöden i praktiken